Startpagina MIVB Stories
MIVB stories, welkom achter de schermen van de MIVB
MIVB stories, WELKOM ACHTER DE SCHERMEN VAN DE MIVB
MIVB stories

De dag dat: de laatste tram T3000 aankwam

Een grote dag in de stelplaats Haren, dinsdag 17 maart, met de levering van een speciale tram T3000. Het gaat om de laatste van een bestelling van 220 trams.

Een levering tot op de millimeter precies

Tram 3150 werd maandagavond op een vrachtwagen geladen in de fabriek van Bombardier in Brugge. Hij reed ’s nachts richting Brussel en kwam om 2 uur ’s ochtends aan in Haren. Dinsdagochtend werd de “laatste kleine” van de vrachtwagen geladen. Hij kreeg een warm welkom van minister Pascal Smet, de CEO van de MIVB, Brieuc de Meeûs en de ploegen van Bombardier en de MIVB.

Livraison du dernier T3000 #STIB Levering van de laatste T3000 #MIVB

Une vidéo publiée par Stibmivb (@stibmivb) le

Om de tram van de vrachtwagen te laden werden speciale sporen gelegd. Het gaat om een zeer minutieus voorbereide operatie die de technische ploegen van heel nabij volgen.

Dubbel zoveel plaats in onze trams

Lederen zetels, gebruik van hout, elegante lijnen, een volledig nieuw interieur, grote deuren, een lage vloer, schermen die haltes en overstappen tonen … De Brusselaars genieten intussen al 10 jaar van het comfort van deze trams, die werden ontworpen door de Antwerpse designer Axel Enthoven en gebouwd door Bombardier. De trams T3000 kunnen tot 180 mensen vervoeren, terwijl de grote broer T4000 zelfs 252 passagiers aan boord kan nemen.

De komst van de nieuwe trams heeft toegelaten om meer comfort te bieden aan onze reizigers: dankzij de bestelling konden we het totaal aantal plaatsen op onze trams verdubbelen en verzekeren we ruim 30% meer diensten in vergelijking met 2006.

De stelplaats Haren ontving sinds 2005 in totaal 220 trams : 150 T3000 en 70 T4000. Deze types maken de meerderheid van onze vloot uit. Die vllot telt vandaag 402 trams waarvan naast de T3000 en T4000, nog 131 PCC (7700, 7800 en 7900) en 51 trams T2000.

Wil je zien hoe de look van onze trams evolueerde ? Doorloop onze interactieve tijdlijn

Gerelateerde artikelen
Deel

Suivez-nous