Achtergrond: ons net tijdens een dag van grote storingen

Je hebt het zelf kunnen zien : op een dag met zware storingen zoals op 7 oktober, dag van een nationale betoging, ligt ons net niet helemaal plat. Sommige lijnen rijden, met een frequentie die varieert tussen de 50 en de 75 procent. Hoe komt dat?

Op zo’n speciale dag wordt het personeel dat naar de stelplaats komt zo ingezet dat we zoveel mogelijk voertuigen kunnen laten rijden. In dat geval hebben we maar één doel: een dienst aanbieden die een zo groot mogelijk aantal reizigers bedient.

Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan…

Voor de metro passen we ons aan in functie van het aanwezige personeel. We zetten zoveel mogelijk bestuurders in en passen de frequentie aan in real time, zodat de regelmaat dezelfde is op het hele net. We bedienen over het algemeen het hele net, maar schrappen lijn 2 waarvan lijn 6 het traject overneemt.
Er zijn echter nog andere scenario’s mogelijk afhankelijk van het aantal bestuurders.

Voor de trams en bussen moeten we keuzes maken tussen de lijnen, altijd met in het achterhoofd dat we zoveel mogelijk reizigers willen bedienen. We hanteren de logica dat we eerst kijken naar het traject (keuze voor structurende lijnen, het “geraamte” van het net) en dan naar het aantal reizigers per lijn. We geven ook de voorkeur aan trajecten waar gelede bussen kunnen rijden, zodat we zoveel mogelijk reizigers aan boord kunnen nemen. Daarna opteren we voor lijnen die zo geografisch mogelijk verspreid zijn over Brussel.

Concreet wachten we af tot we genoeg bestuurders hebben om minstens de helft van de voertuigen te kunnen inzetten op een lijn. Waarom? We kiezen liever voor een aanvaardbare dienstverlening dan voor enkele overvolle bussen. Dat laatste zorgt alleen nog meer hinder en frustratie.

Dat is trouwens ook de reden waarom bepaalde lijnen waarop veel voertuigen rijden (bijvoorbeeld een heel lange lijn of eentje met een hoge frequentie), en die dus veel bestuurders nodig hebben, niet uitrijden. Andere lijnen waar wel voldoende personeel voorhanden is (de fameuze 50 procent) zullen de stelplaats sneller uitrijden.

Enkele prioritaire lijnen :

  • trams 3, 4 en 7 (CHRONO-lijnen)
  • tram 94 voor zijn geografische spreiding
  • tram 51 omdat hij een groot deel van de stad dekt
  • tram 82 voor zijn vele reizigers
  • tram 92 voor zijn vele reizigers
  • bus 21 die naar de luchthaven rijdt (zelfde reisweg als de 12) en alle haltes aandoet
  • bus 71 en 95

De frequenties passen we dan weer aan in de loop van de dag, afhankelijk van het aantal aanwezige bestuurders. Dat varieert immers: een werkdag duurt bij ons 20 uur en eenzelfde voertuig krijgt meerdere bestuurders achter het stuur. Anderzijds is er geen spitsuur. Alle bestuurders en chauffeurs die er zijn zitten op het net, wat ook het uur van de dag is.

Ook goed om weten: als een bus een zogenaamd “technische rit” doet (hij verlaat dan de stelplaats om tot op het traject van zijn lijn te geraken), dan zal hij niet “buiten dienst” rondrijden, maar toch proberen om het traject van een lijn te volgen. Bedoeling is om eventuele klanten toch te bedienen. Het kan zo bijvoorbeeld dat we aankondigen dat lijn 48 niet rijdt, maar dat je er toch eentje ziet. Wees gerust, je droomt niet! Het gaat om een toekomstige 95. Deze uitzonderlijke ritten hebben ook plaats op lijnen 80, 86 en 89.

Tijdens deze bijzondere dagen mobiliseren we onze hele ploeg reizigersinformatie om berichten te plaatsen in de stations en op de tijdsaanduiders, zodat je betrouwbare informatie krijgt van de eerste tot de laatste rit.

Hetzelfde geldt voor de hele ploeg van Customer Care die vanaf ’s ochtends vroeg klaar is om te helpen en te antwoorden op je vragen. Al onze informatie wordt in real time gepost op onze Twitteraccount en Facebookpagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *