Startpagina MIVB Stories
MIVB stories, welkom achter de schermen van de MIVB
MIVB stories, WELKOM ACHTER DE SCHERMEN VAN DE MIVB
MIVB stories

Groen licht voor zachtere en ecologische rijstijl

Sinds 2007 leren we het principe van Ecodrive aan onze buschauffeurs. Vandaag gaan we een stap verder, met de installatie van een boordindicator. Die zorgt voor minder vervuilende uitstoot, minder brandstofverbruik en meer comfort.

Ecodrive of milieuvriendelijk rijgedrag bestaat al sinds 2008 in de Brusselse metro. De maximumsnelheid werd er beperkt op de lijnen 2/6 tot 50 km/u in plaats van 72 km/u. De maatregel zorgde op deze lijnen voor een daling van het elektriciteitsverbruik met 15 procent én een aanzienlijke toename van het comfort omdat de bestuurders minder snel optrekken en minder bruusk remmen. In 2009 werd ecodrive veralgemeend tot alle metrolijnen.

In onze bussen staat nu een klein apparaatje op het dashboard. Het zwarte doosje (RIBAC) geeft informatie geeft over 5 indicatoren:

  • Revving: geeft een signaal voor een toerental boven de 1.800
  • Idling: geeft aan als het voertuig te lang stilstaat met draaiende motor
  • Braking: geeft een signaal bij te bruusk remmen
  • Accelerating: geeft aan als het voertuig te snel optrekt
  • Comfort: meet de middelpuntvliedende en de op- en neerwaartse kracht en geeft dus aan wanneer de bocht “te sportief”, of wanneer drempels of putten te wild worden genomen

De indicatoren geven de bestuurder een gekleurd signaal variërend van groen over oranje tot rood, zodat die in één oogopslag kan vaststellen of zijn rijstijl aangepast is.

Alle recente bussen (571 van de 688) werden uitgerust met het systeem.

Ook dankzij coaching

Een essentieel onderdeel van dit project is de coaching van de buschauffeurs. We hebben 4 mensen opgeleid die chauffeurs begeleiden en adviseren. Na een jaar krijgen alle chauffeurs een opfrissingscursus.

Resultaten?

Een dertigtal chauffeurs testte het systeem gedurende anderhalve maand. We merkten een daling met 7 procent van het brandstofgebruik terwijl ons initiële doel een vermindering van 5 procent was. Naast de positieve impact op het milieu is het vooral het comfort van de passagier dat erbij wint, dankzij de zachte rijstijl.

Tegen 2030 willen we onze directe en indirecte uitstoot van broeikasgassen met 40 procent verminderen, mede dankzij Ecodrive (metro, tram en bus), de aankoop van nieuwe voertuigen en de recuperatie van remenergie van onze trams en metro’s.

Gerelateerde artikelen
Deel

Suivez-nous