Hack My Ride: een superinnoverend weekend

Het laatste weekend van april organiseerde de MIVB haar eerste hackathon in het hoofdgebouw: Hack My Ride. Een verslag van dit superinnovatief weekend. 

Wat gebeurt er als je een heel weekend lang een veertigtal programmeurs, designers, ergonomen en mensen die het openbaar vervoer willen verbeteren samenzet? Dan krijg je een erg boeiende en vernieuwende hackathon.

Op vrijdagavond werden alle ideeën voorgesteld. Onder andere een programma waarmee je alle culturele mogelijkheden op je reisweg ontdekt, een spel waarbij reizigers van verschillende lijnen het tegen elkaar opnemen,… Een vijftiental ideeën worden voorgesteld op deze vergadering.

Daarna mocht elke deelnemer drie keer stemmen, en vervolgens werden de teams samengesteld voor de projecten die het meeste stemmen hadden gekregen, rekening houdende met de vaardigheden en specialiteiten van elke deelnemer.

Twee dagen en twee nachten lang zijn de ideeën verder ontwikkeld en aangescherpt. De MIVB-coaches hebben elk team zo goed mogelijk geholpen met de opvolging van hun project. De deelnemers konden ook wat ontspannen in de speelzone, ze kregen massages en natuurlijk ook eten en drinken zodat iedereen in de best mogelijke omstandigheden kon verderwerken.

Onze winnaar naar Montreal

Op zondagavond kon ieder team zijn project voorstellen aan de jury. Na de deliberaties zette de jury drie projecten in de kijker:

#1 UpWay

De app van het team AntarticaLTD, met de naam “UpWay” heeft de prijs van beste app gekregen.

Deze app gebruikt de open data van de MIVB en nieuwe technologieën als augmented reality om zich te oriënteren ten opzichte van de omgeving en in de metrostations. In deze app kan je ook de voertuigen in real time volgen, of nakijken of een halte toegankelijk is voor mensen met beperkte mobiliteit. Indien niet, toont de app je de dichtstbijzijnde halte die wel toegankelijk is.

Éloi Strée zal dus met deze app Brussel vertegenwoordigen op de Global Transport Hackathon die georganiseerd wordt op het UITP-congres in Montreal binnen enkele dagen. “Ik zat al langer met een paar ideeën in mijn hoofd voor apps die de MIVB zou kunnen gebruiken, maar ik heb nooit de MIVB gecontacteerd. De hackathon was hiervoor ideaal“, legt Éloi Strée uit.

#2 STIBotler

Ely heeft met zijn team op amper één weekend een chatbot ontwikkeld die op Facebook onmiddellijk kan antwoorden op eenvoudige vragen, zoals de kortste reisweg, of real time reisinfo van voertuigen. Hiervoor maakte hij gebruik van de open data van de MIVB.

Met zo’n chatbot zou je zelfs je MOBIB-kaart via Facebook kunnen herladen!

De jury vond de keuze van de tool erg boeiend en hoopt dat deze technologie zich overal zal gaan verspreiden, zowel bij de MIVB als bij andere gemeentelijke of regionale diensten. Ely en zijn team hebben een boostcamp gewonnen bij het Innovation Center van Microsoft om het project verder te ontwikkelen.

#3 Alice in Mobiland

Het derde project werd “Alice in Mobiland”: dit team probeerde om de frequenties van de lijnen te verbeteren.  We weten allemaal hoe vervelend het kan zijn als je op 1 of 2 minuten na je voertuig mist, en je dan lang moet wachten (door de lage frequenties of ’s avonds), of als je het laatste voertuig mist.

Dit team heeft hier het hele weekend rond gewerkt, met tips van hun coach Tanguy die werkt op de dienst Planning van de MIVB. De jury wilde dit project in de bloemetjes zetten omdat ze de data van de MIVB optimaal gebruikt hebben voor een concrete toepassing in het dagelijks leven van onze reizigers.

Foto’s van Hack My Ride

De aftermovie van onze hackathon

Hack Belgium

Vorig weekend heeft de MIVB samen met IBM deelgenomen aan Hack Belgium: we hebben daar de eerste prijs gewonnen in de categorie Mobiliteit. Er waren nog 8 deelnemers in deze categorie, maar de MIVB heeft gewonnen met het project BEMOTO: “Be Mobile Together“.

Het team bestond uit programmeurs, business analysten, medewerkers van het departement Innovation, een projectleider, en onze verantwoordelijke voor personen met een beperkte mobiliteit, Christian de Strycker.  Ze hebben een oplossing bedacht voor mensen met beperkte mobiliteit: ze hebben een reiswegplanner ontworpen voor rolstoelgebruikers, waarbij er ook de mogelijkheid is voor mensen die een probleem hebben op het netwerk om contact te maken met personeel van de MIVB of met andere reizigers die kunnen helpen. Via de app zou je ook problemen op het net kunnen signaleren zodat ze sneller kunnen verholpen worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *