Hoe bereidt de MIVB grote concerten voor?

Je weet het misschien niet, maar op 1 augustus is er het U2-concert in Brussel. Net zoals voor de concerten van Beyoncé in 2016 en One Direction in 2015 bereidt de MIVB al maanden op voorhand een efficiënt en veilig mobiliteitsplan voor. In dit artikel leggen we je uit hoe dat in zijn werk gaat.

Twee maanden voorbereiding

Het begon al enkele maanden geleden. De MIVB hield in het grootste geheim een planningsvergadering samen met de NMBS en de concertorganisator. Die laatste stelde zijn mobiliteitsplan voor op basis van enkele schattingen: de woonplaats van de concertgangers, hun vervoermiddel, het aantal beschikbare/vereiste parkeerplaatsen,… En op basis van dit plan konden de MIVB en de NMBS zich verder organiseren: afspraken maken rond de Event Pass, het inleggen van extra treinen, maar ook de organisatie in de stations zelf.

Wist je dat? Het vervoersaanbod wordt berekend op basis van vorige concerten, waarbij nog wat marge wordt genomen. Het concert van Coldplay was dus ook een generale repetitie voor het U2-concert! Net zoals het concert van Beyoncé het jaar daarvoor… en dat van One Direction in 2015. De MIVB… dat is alles voor muziek!

Meer personeel in het station, meer metro’s en meer trams

Zoals we al eerder schreven moet er een plan zijn om de toestroom aan reizigers op te vangen. De reizigers moeten hun Event Pass registreren aan een GO-verkoopautomaat in het station. Er zijn meerdere scenario’s voorzien bij lange wachtrijen in het station.

Naast de organisatie voor de reizigers in het station, is er ook een versterkt aanbod van trams en metro’s de dag zelf. Vanaf 17u (in de vakantieregeling), wordt metrolijn 2 verlengd tot halte Koning Boudewijn. Er zijn ook 8 tot 10 reservemetrostellen voorzien voor het einde van het concert. Wanneer de concertgangers buitenkomen is zo ook lijn 6 versterkt.

En wat met tram 7? Ook hier zijn 4 extra trams voorzien die wachten op instructies om reizigers na het concert terug te brengen.

Echt teamwerk

Er is natuurlijk ook het luik veiligheid, waarbij de MIVB samenwerkt met de spoorwegpolitie en de lokale politie.

Er worden op voorhand allerlei informatiepanelen voor de reizigers aangebracht. In het stadium zelf kondigen we via luidsprekers in real time aan wanneer bepaalde toegangen tot de stations Heizel of Houba-Brugmann gesloten moeten worden. Het station Koning Boudewijn zal sowieso dicht blijven omdat het perron te smal is en de toegang tot het station te moeilijk is voor een massa mensen.

Na het concert

De reizigers hebben hun Event Pass kunnen valideren, hebben de metro genomen en zijn in de loop van de namiddag of de avond in de Heizel toegekomen… Ze hebben een fantastische tijd gehad, en een beetje “meegezongen” met hun idolen. Het concert loopt op zijn einde en het is tijd om naar huis te gaan.

Dit is het drukste moment van de avond voor de MIVB. De extra trams en de metro’s die stonden te wachten aan verschillende eindhaltes worden opgeroepen om de reizigers in alle veiligheid naar huis te brengen. De metro moet reizigers oppikken aan halte Heizel maar ook in Houba-Brugmann. Daarom moeten er 2 à 3 wagons leeg blijven in Heizel zodat de reizigers in Houba-Brugmann gemakkelijk kunnen opstappen. Onze agenten zullen de reizigers dus naar voren of achteren van een metrowagon leiden zodat iedereen plaats heeft. De agenten staan bovendien in contact met collega’s van de dispatching om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen.

De metrostellen komen dan één voor één toe in het station waar de speciale treinen van de NMBS de concertgangers opwachten. Communicatie is op dat moment essentieel: niemand mag zijn/haar trein missen!

En wat als er een technisch defect is? Ook hiervoor zijn verschillende scenario’s uitgewerkt, zoals pendelbussen voor als het verkeer lang onderbroken zou zijn.

En waar logeert Bono?

Wij waren graag eens gaan zwaaien en hadden hem graag een pakje friet met mayonaise gebracht, maar alleen de concertorganisator weet waar de zanger verblijft. De MIVB wordt enkel op de hoogte gehouden als het concert later begint/langer duurt dan voorzien. In dat geval worden de nodige maatregelen getroffen voor de mobiliteit en verwittigen we de chauffeurs dat ze langer zullen moeten rijden!

We hopen dat je nu een beter zicht hebt op de organisatie van grote evenementen op de Heizel, en wensen je alvast een fijn concert toe!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *