Een nieuw dak voor onze trams: de Marconi-remise

Sinds september 2015 is de MIVB druk bezig met een groot project: de aanleg van een nieuwe tramremise op de grens van Ukkel, Vorst en Drogenbos. De stelplaats Marconi zal ongeveer 75 trams kunnen herbergen en wil een duurzame stelplaats zijn, die de omgeving ten volle respecteert. In dit artikel lichten we de bijzonderheden van Marconi toe. 

De ligging van de nieuwe stelplaats is optimaal binnen ons huidig netwerk, want ze verlaagt sterk het aantal zogenaamde ‘dode kilometers’. Het gaat om de afstanden die de tram, meestel zonder reizigers, moet afleggen van de stelplaats naar zijn vertrekpunt. We noemen ze dode kilometers, omdat lege voertuigen die rondrijden weinig efficiënt zijn.

Laten we even inzoomen op de andere voordelen van deze remise.

depot-marconi-remise-stib

Milieu en ecologie

Zodra je ter plaatse bent, zie je dat er enorm veel aandacht gegaan is naar de architectuur van het gebouw en de integratie in haar omgeving. In ruil voor een stuk grond dat toebehoorde aan het naburig terrein van Ukkel Sport, bouwde het Gewest hun nieuwe clubhuis en voorzag ze in de heraanleg van enkele sportvelden en de parking.

Er is ook gelet op het evenwicht tussen de gebruikte materialen en de groene omgeving rond de stelplaats: er komt een gewestelijke groene wandeling en ook een boomkwekerij. Studenten van de Tuinbouwschool van Ukkel zullen de boomkwekerij aanleggen.

from above marconi brussels

De Marconi-remise werd ontworpen volgens het BREEAM-programma, een Brits programma dat bedrijven aanspoort om op een efficiënte manier te innoveren en het beschikbare kapitaal zo doordacht mogelijk te investeren. Een programma dat duurzaamheid promoot dus! Dat komt tot uiting in verschillende initiatieven: geothermie, een zonneboiler, waterzuivering en -recuperatie, een stormbekken,… Er zijn ook zonnepanelen met timer geïnstalleerd, 80% van de gebruikte verlichting is LED-verlichting, er zijn licht-en bewegingssensoren, etc. De MIVB waakt ook over een correcte afvalverwerking: dat is een andere belangrijke pijler van het BREEAM-programma.

De nieuwe remise ligt op het diepste punt in de omgeving en is overstromingsgevoelig. Daarom zijn er op de stelplaats meerdere opvangbekkens voor regenwater voorzien, die een stormbekken vormen en zo het risico op overstroming aanzienlijk verminderen. Het regenwater zal gebruikt worden voor het sanitair en voor de tramwash.

De MIVB heeft haar eigen elektriciteitsnet en dat is een groot voordeel wanneer er een elektriciteitspanne is op het algemeen net. Wij hebben daar normaal gezien geen hinder van. De MIVB heeft als doelstelling overigens om haar elektriciteitsverbruik met 20% te verlagen.

Om de stelplaats te kunnen bouwen, moesten eerst een aantal bomen gekapt worden. Die bomen worden teruggeplant op de site: het gaat daarbij om inheemse boomsoorten, geen palmbomen dus 😉

Stilte aub!

Om de geluidshinder voor de buurtbewoners een maximum te beperken is er een antigeluidsmuur gebouwd. Tussen twee rijen gabion schanskorven (een soort grove stenen), zit een soort matras die het lawaai opslorpt. Die matras is 20cm dik en is gemaakt uit zand. In totaal is de muur 1m20 dik.

mur-antibruit-antigeluidsmuur

Gabion

Een ander detail dat invloed heeft op de slaap van buurtbewoners is de rubber waarmee de sporen ingepakt zijn. Dit is één van de laatste snufjes qua geluidsisolatie!

Twee derden van de trams vertrekt via het kruispunt Stalle, waar het minst huizen zijn. We hebben ook antitrillingsmatten geplaatst onder de sporen om zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken.

En voor het personeel?

Het BREEAM-programma gaat verder dan enkel ecologie en milieu. Het verbindt je er ook toe om je werknemers een comfortabele werkomgeving aan te bieden. In elke zone van de nieuwe site ligt een apart voetpad, zodat elke MIVB-medewerker gemakkelijk van het ene gebouw naar het andere kan. Er is ook een fietsparking aangelegd voor de sportievelingen die met de fiets naar het werk komen!

Het administratief gebouw met de ontvangstruimte is al in gebruik. De bestuurders hebben er ook een rustlokaal. De bureaus zijn voorzien van verwarming en airco, én er is een systeem waarbij beide installaties automatisch uitschakelen zodra iemand een raam open zet.

Het onderhoudsatelier is nog in opbouw: daar zullen we onze trams een klein onderhoud kunnen geven: wassen, zand toevoegen, wielen afstellen, etc. Net zoals in de stelplaats in Haren is er een grote tramstofzuiger. In de onderhoudszone kunnen tot 10 trams binnen.

atelier-garage-onderhoud-stib

aspirotram-tramstofzuiger marconi depot

Je moet nog even geduld hebben om de Marconi-remise in vol ornaat te kunnen zien. Momenteel is  ¾ van de remise gebouwd en ‘logeert’ de helft van de trams al in hun nieuwe garage. Het einde van de werken is in de loop van 2018 voorzien.

Op de plaats waar voordien een oude industriële site was, eigenlijk een stadskanker, is nu dus een nieuw stukje stad in opbouw: de hele wijk zal ervan kunnen genieten!