9 antwoorden op je vragen over MOBIB

Vanaf 1 juli verkopen we geen papieren 5- en 10-rittenkaarten meer. Je hebt ongetwijfeld nog vragen over hoe je een MOBIB- of MOBIB Basic-kaart precies gebruikt. Hier enkele antwoorden:

  1. Wat is het verschil tussen een MOBIB- en een MOBIB Basic-kaart?
    De MOBIB Basic-kaart is anoniem en kan gedeeld worden. Je kan er alle vervoerbewijzen opladen die niet persoonsgebonden zijn, zoals bijvoorbeeld 1 rit, 10 ritten, 24 uur, 48 uur, 72 uur… maar dus geen abonnement. Dat is immers altijd op naam.
  2. Kan ik de ritten die nog op mijn papieren ticket staan overzetten op mijn MOBIB-kaart?
    Nog niet. We raden je aan om je papieren kaart op te gebruiken. De oranje valideringstoestellen blijven nog tot juni 2016 in dienst. Eens die ontwaarders verdwijnen, komt er een procedure om je overblijvende ritten te recupereren.
  3. Hoe ken ik het saldo op je MOBIB of MOBIB Basic ?
    Plaats je MOBIB-kaart op de lezer van een GO-automaat of hou ze voor een ontwaarder en druk op de infotoets.
  4. Zal ik nog een ticket kunnen kopen aan boord van een voertuig?
    Enkel de 1 rit Jump of 1 rit Airport zal nog in papieren formaat aan boord te krijgen zijn. We raden je uiteraard aan om je ticket vooraf te kopen.
  5. Kan ik 1 rit op mijn MOBIB laden?
    Je kan alle mogelijke vervoerbewijzen op je MOBIB-kaart laden.
  6. Hoe valideer ik mijn Jump-rit als ik de trein wil nemen?
    Je moet je MOBIB-kaart valideren aan een NMBS-verkoopautomaat, die meestal in het station staat. Op het menuscherm kies je de optie “Jump”, waarna je kan valideren. Het is niet nodig je MTB-abonnement te ontwaarden.
  7. Zijn toeristen verplicht een MOBIB-kaart te kopen?
    De 1 rit Jump of Airport Line en het 24u-ticket zijn nog beschikbaar op papier en dus is geen MOBIB-kaart nodig. Krijg je familie of vrienden over de vloer, dan kan je hun ritten ook op je eigen MOBIB-kaart laden. Je moet je MOBIB dan voor iedere persoon afzonderlijk ontwaarden (meer details).
  8. Wat als mijn MOBIB-kaart niet meer werkt?
    Als je een nieuwe MOBIB- of MOBIB Basic-kaart nodig hebt, dan kan je daarvoor terecht in een KIOSK of BOOTIK (lijst met verkooppunten). Was je MOBIB-kaart jonger dan 5 jaar, dan is de vervanging gratis. Was ze ouder, dan betaal je 5 euro.
  9. Wat als het hoesje van mijn MOBIB-kaart beschadigd is?
    Koop een hoesje op onze MIVBstore.

Bekijk ook een hele reeks andere vragen over MOBIB op de FAQ MOBIB op onze site.