Zomerwerven 2017: Buyl

De zomer is daar, en wie zomer zegt, zegt grote werken. Dit jaar vormt geen uitzondering, want we plannen drie grote werven. Deze week geven we jullie meer informatie over de eerste die begint op 3 juni: de werf aan het kruispunt Buyl/Generaal Jacques in Elsene. Deze werken hebben een impact op tramlijnen 7, 25 en 94 en op bus 71 en N09 (alle details staan op onze website). Buslijn 71 is al sinds 29 mei omgeleid.

Al 25 jaar lang rijden er elke dag meer dan 900 trams over het kruispunt Buyl. Het is dus meer dan tijd om de sporen te vernieuwen om comfortabele en veilige ritten te kunnen blijven verzekeren. We plaatsen tegelijkertijd ook een antitrillingsmat om het comfort van de buurtbewoners te verhogen. De MIVB speelt dus een belangrijke rol in de globale en grondige heraanleg van de Generaal Jacqueslaan.

Wist je dat? De antitrillingsmat die aangebracht wordt onder de sporen werd in samenwerking met de MIVB ontwikkeld. De sporen worden met rubber omhuld en op een betonplaat geplaatst die op zijn beurt op een rubberen mat ligt. De rubber bestaat voor een deel uit gerecycleerde banden van onze eigen bussen! Dankzij deze trillingsmat verbetert het dagelijkse leven van de buurtbewoners: zij zullen de trillingen van voorbijrijdende trams duidelijk minder voelen.

chantier buyl pose tapis anti vibration

Waarom al vanaf juni?

De werken vinden vooral plaats in de zomervakantie om de gevolgen voor het verkeer en de hinder voor de buurtbewoners te beperken. Het is ook de periode met de meest gunstige weersomstandigheden voor dit type werken. De zomer is veeleer een rustige periode met minder reizigers die hinder ondervinden van de gewijzigde dienstregeling. Maar voor deze werken moet het tramverkeer 15 weken lang onderbroken worden. De 8 weken vakantie in juli en augustus volstaan hier helaas niet.
Voor de werf Buyl is er een bijkomende moeilijkheid: er moeten permanent twee rijstroken beschikbaar zijn in de Generaal Jacqueslaan. Daarom beginnen de werken al op 3 juni en eindigen ze pas op 17 september.

Een vleugje Californië in Brussel

De tijdelijke eindhaltes zullen geïnstalleerd worden met behulp van een handige Californische wissel: de plaatsing duurt slechts 2 uur en hij sluit aan op de bestaande sporen. Nadeel is dat zo’n terminus slechts 1 tram per keer kan ‘ontvangen’. De vertrekkende tram kan dus niet te lang wachten om een aansluiting te verzekeren, omdat hij anders de volgende tram blokkeert, met een mogelijk sneeuwbaleffect op de rest van de lijn. Maak je dus geen zorgen als je tram zonder jou vertrekt: dat wil zeggen dat de volgende tram al onderweg is. We voorzien trouwens ook een tijdelijk perron met schermen waarop je de wachttijden in de gaten kan houden.

 

aiguillage californien stib

Californische wissel – Bron Wikimedia

Welke alternatieven?

Er is een pendel- of zogenaamde T-Bus voorzien om de continuïteit van tramlijn 7 te garanderen, maar deze bus kan technisch gezien niet halt houden aan het kruispunt Buyl zelf. Buslijn 71 wordt omgeleid om de werfzone te vermijden. Je kan het onderbroken stuk ook te voet afleggen. Er staan pijltjes en op het perron helpen onze medewerkers je verder. Wij raden trouwens het laatste alternatief aan. Het is de gemakkelijkste optie en het gaat bovendien niet om lange afstanden. De afstand tussen Roffiaen en Buyl bijvoorbeeld bedraagt maar 350 meter. De langst te overbruggen afstand is die tussen Legrand en Buyl voor tram 94 en die bedraagt 750 meter.

Enkele bijzonderheden

De eerste pendelbus vertrekt om 4.35 uur en rijdt van Roffiaen tot Chazal. De laatste vertekt om 0.20 uur in Chazal en rijdt tot Roffiaen. Zo kan je ook het aantal aansluitingen in de vroege en late uurtjes beperken en de afgeschafte trams compenseren. Geen excuus dus om ’s morgens vroeg geen koffiekoeken meer te halen 😉

Heb je vragen?

Naast onze collega’s die je ter plekke verderhelpen zijn ook  al onze andere collega’s er tijdens deze werken om je vragen te beantwoorden, zowel telefonisch als via de sociale media. Contacteer hen gerust als je meer informatie wil, ze helpen je graag verder.