Alles over onze zomerwerven 2018

Terwijl de eerste grote zomerwerf van de MIVB op kousenvoeten van start is gegaan, leek het ons nuttig om het hoe en waarom van onze werven uit te leggen. Wat staat er dit jaar gepland, waarom moeten die grote werken altijd in de zomer plaatsvinden en is dat allemaal wel nodig? In deze blogpost kom je alles te weten over de zomerwerven van 2018.

 

Drie grote werven

Deze zomer staan er drie grote werven op het programma. De eerste loopt al aan halte De Wand. De tweede gaat op 2 juli van start aan Brugmann. En de derde begint het laatste weekend van juni aan Lesbroussart.

Er staan nog een aantal kleinere werven gepland op ons net, maar dit jaar tellen we net als vorig jaar slechts drie grote zomerwerven. Op onze website vind je alle info over verstoringen op ons net.

Waarom doen we deze werken tijdens de zomer?

Om de gevolgen voor het verkeer en de hinder voor de bewoners te beperken vinden deze werken voornamelijk plaats tijdens de zomervakantie. Eerst en vooral omdat het weer dan gunstig is voor dit soort werken. Minder regen + geen vorst + meer zon=betere omstandigheden.

Het is ook veel kalmer tijdens deze periode. Heel wat mensen zijn op vakantie en dus storen we minder reizigers met onze onderbrekingen. Ook het autoverkeer is minder druk, net als het gebruik van ons net. Veel makkelijker dus om straten af te sluiten en omleidingen te voorzien.

Tijdens de zomervakantie hebben we ook meer voertuigen te beschikking, omdat we rijden volgens de zomerregeling. Die voertuigen kunnen we inzetten om pendeldiensten te verzekeren. Tijdens het jaar ligt dat veel moeilijker, omdat we ons voertuigenpark dan zo goed als volledig gebruiken.

De zomervakantie is ook de enige periode van twee opeenvolgende maanden waarin we in deze omstandigheden kunnen werken.

Meer comfort voor onze reizigers

We tellen zo’n 275 km tramsporen (cijfers jaarverslag 2017) die we gemiddeld om de 20 à 25 jaar moeten vervangen. Op sommige plaatsen, bijvoorbeeld in bochten waar de sporen sneller verslijten, moet dat nog sneller.

Ook al begrijpen we dat de hinder niet leuk is, deze vernieuwingen zijn absoluut noodzakelijk voor de veiligheid en het comfort van onze reizigers! Een versleten spoor betekent ook dat de wielen van onze trams sneller verslijten. Dat zorgt dan weer voor meer geluidshinder en hogere onderhoudskosten. Bovendien gelden op versleten sporen snelheidsbeperkingen wat kan leiden tot minder goede frequenties. De sporen moeten dus op tijd vervangen worden om een goede dienstverlening te verzekeren, in alle veiligheid.

 

Anti-trillingstapijt

Bij vernieuwing van de sporen (bv. in het kader van de werf Lesbroussart), profiteren we ervan om een anti-trillingstapijt aan te leggen. Die antitrillingsmat werd in samenwerking met de MIVB ontwikkeld. De sporen worden met rubber omhuld en op een betonplaat geplaatst die op zijn beurt op een rubberen mat ligt. De rubber bestaat voor een deel uit gerecycleerde banden van onze eigen bussen! Dankzij deze trillingsmat verbetert het dagelijkse leven van de buurtbewoners: zij zullen de trillingen van voorbijrijdende trams duidelijk minder voelen.

chantier buyl pose tapis anti vibrationchantier été stib werf MIVB

Informeren en begeleiden

Zoals bij elke werf informeren en begeleiden we. Medewerkers ter plaatse maken je wegwijs, onze reiswegplanner geeft de omleidingen weer, we voorzien pendelbussen en informatie via leaflets, affiches en infoborden. Bezoek onze website voor meer informatie.

En je kan ons natuurlijk vinden op sociale media of via de telefoon mocht je vragen hebben. We helpen je met plezier!