Interview met Geert Charita: een leven lang bij de MIVB

Geert begon als onderhoudstechnieker en eindigde zijn carrière als lid van de directie. Binnenkort neemt de MIVB met spijt in het hart afscheid van een van de monumenten van de Brusselse metro: Geert Charita. Een terugblik op zijn carrière.

Geert, het is dan toch zover: binnenkort neem je afscheid van jouw geliefde MIVB. Ben je er klaar voor?

“Zeker, voor zover je daar ooit helemaal klaar voor kan zijn. (lacht) Ik ben vooral dankbaar dat ik binnen dit bedrijf kon evolueren en zo in alle bescheidenheid heb kunnen meebouwen aan de evolutie van de Brusselse metro. Belangrijk daarbij vind ik dat ik nooit vergeten ben waar ik vandaan kom: ik ben mijn carrière in 1976 bij de MIVB immers gestart als onderhoudstechnieker in Delta, vervolgens werd ik metrobestuurder, controleur en dispatcher, vooraleer ik verschillende functies op managementniveau ging bekleden.

Geert in dispatching – au dispatching

Je kan dus gerust zeggen dat ik alle sporten van de ladder beklommen heb waardoor ik het bedrijf door en door leerde kennen. Dat is absoluut bepalend geweest voor mijn ontwikkeling binnen de MIVB.”

Aan welk beroep heb je het meeste plezier beleefd?

“Een moeilijke vraag, want eigenlijk ben ik altijd enthousiast en positief ingesteld over alles wat ik onderneem. Als ik dan toch één beroep moeten kiezen, dan is het wel dat van dispatcher. Een probleem beheren in reële tijd in al zijn facetten, waarbij je met de nodige tools op zoek gaat naar de beste oplossing: I just love it. Ik ben doorheen mijn loopbaan steeds een operationeel ‘pur sang’ gebleven, met een intrinsieke interesse in het spoorwezen en vooral de veiligheid ervan.”

Wat zijn de momenten die jou het meest zijn bijgebleven?

de omsluiting van de Brusselse metro in 2009, beter gekend als “den bouclage”, waarbij het metronet en het beheer ervan werd omgevormd tot de twee lijnparen 1-5 en 2-6. De voorbereidingen waren al jaren aan de gang, de uitvoering verliep niet zonder slag of stoot, maar dankzij ieders inzet, dag én nacht, zijn we erin geslaagd om van de omsluiting een succes te maken.

“De MIVB is een mooi bedrijf, met een groot hart. Aan ons om daar goed voor te zorgen.”

Wat wens je de MIVB toe voor de toekomst?

« Ons ‘metroke’ is een mooie, moderne metro geworden, die de komende jaren nog zal uitbreiden. De MIVB is een mooi bedrijf, met een groot hart. Aan ons om daar goed voor te zorgen. Ik heb nog een boodschap voor de jongeren bij de MIVB: geloof in je eigen kunnen, geef nooit op, wees nieuwsgierig (je leert immers altijd bij), overtuig en inspireer. Iedereen heeft capaciteiten, gebruik deze in je ploeg of samen met je collega’s. Alléén tel je op – samen vermenigvuldig je.”

Herbeleef 40 jaar metro:

Bekijk onze reeks video’s naar aanleiding van de 40ste verjaardag van de metro.