Dode bladeren: een gevaar voor onze trams!

Brussel is een van de meest beboste steden van Europa. Je vindt er een grote variëteit aan bomen, ook op ons tramnet. In de herfst betoveren deze bomen onze reizigers met hun prachtig kleurenpalet. Maar eens die bladeren op onze sporen vallen, dan zijn deze dode bladeren een echt gevaar. Maar waarom?

De remafstand van onze trams

In de herfst daalt de temperatuur. Het regent vaak en de duisternis valt sneller in. Dode bladeren vallen op de grond en hopen samen. Het is een tijd waarin zowel onze bestuurders als onze reizigers extra voorzichtig moeten zijn.

De wielen van onze trams drukken de opgehoopte dode bladeren op onze sporen samen. En dat zorgt voor een soort film die de sporen heel glad maakt. Op droge dode bladeren rijden en remmen, zorgt dan weer voor rook. In beide gevallen heeft de tram veel minder grip en duurt het langer voor hij stilstaat.

Dit is een moeilijke periode voor onze bestuurders. Het is dan ook belangrijk onze reizigers en andere weggebruikers te sensibiliseren voor dit onderwerp. Onze jongste campagne herinnert er je dan ook aan dat de tram altijd voorrang heeft!

Jacht op de dode bladeren

De MIVB kan rekenen op een aantal speciale voertuigen. ’s Nachts, wanneer de gewone trams in de stelplaats staan, rijdt tram 7055 uit. Deze tram trekt een machine voort die water onder hoge druk op de sporen spuit. Zo reinigt ze de sporen en verwijdert dode bladeren. Deze tram rijdt overigens vooral op lijnen 3, 7, 8, 19, 39, 44, 82 en 93. Dit zijn de meest “beboste” sporen en hebben dus het meest te maken met dit fenomeen.

Trouwens, onze trams T3000 en T4000 detecteren als ze minder grip hebben en strooien automatisch zand voor hun wielen. Dat zorgt voor meer grip van de wielen op de sporen en een kortere remafstand, zelfs als er intussen dode bladeren zijn gevallen. Bij de oudere trams, of als de bestuurder voelt dat hij minder grip heeft, kan hij ook zelf beslissen zijn tram zand te laten strooien.

We kunnen trouwens ook rekenen op de hulp van Net Brussel. In samenwerking met hen, bekijken we of er ook overdag moet tussengekomen worden. Net Brussel kan dan snel in actie schieten om de sporen vrij te maken die bedekt zijn met dode bladeren.

via GIPHY


Het is dus heel belangrijk dat onze trams in alle veiligheid op ons net kunnen rijden. De herfst blijft een periode waarin we de preventie versterken, zowel voor reizigers als onze bestuurders.