Recrutering bij de MIVB: hoe we mensen aanwerven

De MIVB werft elk jaar honderden werknemers aan. Dat is een indrukwekkend cijfer met dank aan het werk van onze personeelsdienst. Marketingcampagnes, gebruik van nieuwe communicatiekanalen… Het aanwerven van nieuwe medewerkers werd heruitgevonden, ondanks de crisis. Enkele weken voor de pandemie uitbrak, deelde Johan Claes, Employer Branding en Sourcing Manager, in onze podcast al met veel enthousiasme zijn visie op rekrutering bij de MIVB.

Johan Claes kwam 10 jaar geleden in dienst bij de MIVB in dienst trad. “Toen ik aankwam, telde de MIVB 6.000 werknemers. Vandaag hebben we er meer dan 9.000 en we zijn niet van plan te stoppen“. Hij merkte een mentaliteitsverandering op bij de zoektocht naar een job: “De rekrutering past zich aan de arbeidsmarkt aan en evolueert elk jaar. Ook het profiel van de kandidaten verandert. Vandaag de dag zijn kandidaten op zoek naar zingeving, een doel in hun job.

Succes en visie op het openbaar vervoer

Net voor de crisis bleef het aantal reizigers op het openbaar vervoer stijgen. “We moesten ons aanpassen. Meer passagiers betekent meer voertuigen en dus ook meer mensen om die te besturen.

Zo ontstaat er een sneeuwbaleffect: “We nemen de meeste mensen aan om met onze voertuigen te rijden. Maar die voertuigen moeten ook onderhouden worden en daarvoor hebben we dan weer technici nodig die op hun beurt ondersteuning nodig hebben.

De visie op het openbaar vervoer in Brussel is duidelijk veranderd en de MIVB neemt een maatschappelijke rol op zich. “We hebben steeds meer kandidaten die besluiten zich te heroriënteren om zich nuttiger voor de maatschappij te maken.” En de MIVB kan aan deze verwachting voldoen.

We vervoeren gezinnen, zorgen ervoor dat vrienden elkaar zien, helpen mensen naar hun werk gaan… Veel kandidaten weten dit als ze solliciteren. Het gebeurt meer en meer dat kandidaten de MIVB kiezen voor deze maatschappelijke rol, die zin geeft aan een job. Het is een heel sterk gevoel om een concreet doel te hebben in je werk. Ik vind dat erg interessant.

Keuze van de kandidaten

De MIVB biedt iedereen een kans. “Het maakt niet uit waar je vandaan komt, welk geslacht je hebt… Iedereen kan solliciteren voor een baan als hij of zij de juiste vaardigheden heeft.” Johan voegt daaraan toe: “Een goede kandidaat moet zichzelf de juiste vragen stellen als hij of zij solliciteert. Wat zoek ik in een baan? Wat wil ik doen? Welke job pas het beste bij mij? Wat kan ik inbrengen in het bedrijf waar ik solliciteer? Zonder te vergeten natuurlijk om jezelf te zijn.

Meer dan 300 verschillende beroepen komen bij de MIVB aan bod. De profielen die verband houden met het besturen van voertuigen (bus, tram, metro) en technologie zijn momenteel het meest gegeerd.

Rekrutering, een werk van lange adem

De juiste mensen aanwerven, vergt veel werk. “We merken dat sommige kandidaten die chauffeur willen worden niet weten waar ze aan beginnen. Want ja, je rijdt niet zomaar met een bus, tram of metro. Daarom moet elke chauffeur van tevoren worden opgeleid.”

Een voertuig kunnen besturen is ook slechts één aspect van de job. Je moet ook rekening houden met veiligheid, discipline en verantwoordelijkheid. “Dat laatste is heel belangrijk. Je vervoert tenslotte heel veel mensen en bent voor hen verantwoordelijk. Kan je dat allemaal aan? Wil je die rol voor 100% opnemen?

Voor een meer technisch profiel ligt de arbeidsmarkt anders.
Die markt is eigenlijk kleiner en technische kandidaten zijn relatief schaars. Er zijn grote verschillen. Veel is afhankelijk van hun studieniveau, hun ervaring…
De uitdaging bestaat erin deze profielen aan te trekken voor de MIVB, want de markt kan zeer concurrentieel zijn. “We zijn ons daar echt van bewust. We moeten de meest overtuigende en de best geïnformeerde zijn, zodat deze profielen bij ons solliciteren.

Creativiteit

Nieuwe mensen aanwerven vergt creativiteit. Gelukkig ontbreekt het de MIVB daar niet aan. Twee jaar geleden lanceerde ze de SIMBus-applicatie, een bussimulator voor kandidaat-chauffeursin de vorm van een mobiele app. De app was uitermate succesvol.

Dankzij SIMBus kregen we meer sollicitaties dan normaal, omdat onze kandidaten vanaf hun smartphone in realtime een bus konden besturen op een bestaande route.

Een creatief initiatief dat het mogelijk maakte de realiteit te laten zien… en te bewijzen dat een bus besturen niet de makkelijkste job is! Johan ziet er het nut van in: “Dit soort mobiele toepassingen kan ook verborgen roepingen naar boven halen. ‘Buschauffeur, ik? Waarom niet eigenlijk!‘”

Vóór de gezondheidscrisis waren de JOB DAYS een manier om toekomstige kandidaten rechtstreeks te ontmoeten: “Eerlijk gezegd is het een geweldige manier om meer kandidaten te ontdekken. We kunnen hun meer specifieke uitleg geven over de baan waarvoor ze solliciteren. We hebben ook rechtstreeks contact met hen en dat versnelt soms het proces.

Meer diversiteit

De MIVB neemt steeds meer vrouwen aan, op alle gebieden. “Dit is een van onze doelen“, vertelt Johan ons. “Voor mij is diversiteit interessant omdat het het werk rijker maakt en het een andere visie op de job biedt.

Momenteel is het moeilijk om zich een perfecte man/vrouw-verhouding voor te stellen, omdat sommige beroepen nog steeds sterk op mannen en vrouwen zijn gebaseerd. “Voornamelijk de technische beroepen, maar de mentaliteit verandert, beetje bij beetje.

Diversiteit begint al van jongs af aan volgens Johan: “Vrouwen worden nog te weinig aangemoedigd om een technische opleiding te volgen, bijvoorbeeld op school.” Daartegenover zien we een duidelijke toename in het aantal vrouwelijke chauffeurs. We zien steeds meer vrouwen achter het stuur en die zijn daar ook terecht erg trots op.

Meer weten? Luister naar de rest van het interview met Johan Claes in onze vijfde aflevering van de podcast “Op weg”.