Gaylord, elektromechanicus en specialist draaistellen bij de MIVB

Als de metro’s elke dag uit de remise rijden, is dat een beetje aan hem te danken. Gaylord Trouillet is elektromechanicus bij de MIVB en houdt zich bezig met de draaistellen, het wielensysteem waardoor de metrostellen kunnen rijden, zeg maar. We gingen naar hem toe en stelden hem enkele vragen over zijn werk bij de MIVB.

Dag Gaylord, jij bent elektromechanicus bij de MIVB, meer bepaald voor de metro, kan je ons vertellen wat dat inhoudt?

Ik ben al bijna zeven jaar elektromechanicus bij de MIVB. Ik werk in de Delta-remise, in de werkplaats van de draaistellen. Samen met mijn collega’s van voeren wij preventief onderhoud uit aan de draaistellen. Dat is het gemotoriseerde deel van de metro. Naast dit preventieve onderhoud grijpen wij ook in bij een draaistel met een defect of een mechanisch probleem. Ook dan staan wij paraat. Wij weten dat ons werk van essentieel belang is, omdat het ons in staat stelt een zo groot mogelijk aantal metrostellen rijklaar te hebben. Zo kunnen we onze passagiers naar hun bestemming brengen.

Draaistellen onderhouden is, gezien hun afmeting en gewicht, vast niet zo evident?

Dat is zeker! Om te beginnen moeten we de hele metro optillen om eraan te kunnen. Een metro bestaat uit meerdere wagons en elke wagon heeft twee draaistellen. Om die op te tillen, wordt een lift gebruikt. We verwijderen de twee te vervangen draaistellen en monteren meteen twee nieuwe, die al een onderhoud kregen en in onze werkplaats beschikbaar zijn. Zo kan de metro snel opnieuw in dienst genomen worden.

De gebruikte draaistellen die we onder de metro vandaan halen, brengen we vervolgens met een lift naar een lager niveau in de stelplaats. Verschillende brigades nemen elk een facet van het preventief onderhoud voor hun rekening: mechanica, elektriciteit, pneumatica/hydraulica, koppeling en omvorming. Eens alle onderdelen nagekeken en onderhouden zijn, monteren we ze weer op het draaistel. Het wordt dan opgeborgen in de draaistelloods en zal later worden gebruikt om andere draaistellen die onderhoud nodig hebben te vervangen. De cyclus gaat zo door.  

Hoe ben je bij de MIVB terechtgekomen ?

Ik heb elektromechanica gestudeerd aan de provinciale technische school Maurice Herlemont in La Louvière (L’école des arts et métiers). Daar leerde ik eerst draaien op de machine en huishoudelijke elektriciteit. Daarna heb ik een richting automatisering gevolgd, waarbij ik kennis opdeed op het gebied van elektriciteit, automatisering, elektronica, hydraulica en pneumatica.

Ik werkte twee jaar voor Caterpillar. Na de sluiting van het bedrijf probeerde ik over te stappen naar heel andere jobs, zoals verkoop en telecommunicatie, maar dat lukte niet. Ik ben duidelijk gemaakt voor een puur technische job. Zo kwam ik in 2014 bij de MIVB terecht als onderhoudsmedewerker in de draaistelwerkplaats en ik ben er nog altijd.

«Ik ben gemaakt voor een puur technische baan en dat is wat ik vond bij de MIVB»

Nog altijd gelukkig, zeven jaar later?

Ik heb het geluk dat ik in een team terechtkwam waar ik welkom was, met collega’s die hun kennis aan mij hebben doorgegeven. Vandaag vormen wij een hecht team: het zijn maatjes, vrienden, in zekere zin zelfs familie. Ik hou van de sfeer binnen het team, de onderlinge hulp in tijden van nood.

Ik vind het ook fijn dat ik werk voor een bedrijf dat een brede waaier aan opleidingen aanbiedt, die voor iedereen toegankelijk zijn, en waar veel doorgroeikansen zijn. Ik hoop in de toekomst een verantwoordelijke functie te krijgen en ik doe elke dag mijn best om dat te bereiken. En ten slotte, tijdens deze coronacrisis behoorden en behoren wij nog altijd tot de essentiële sectoren. Ik ben er trots op dat ik daar op mijn niveau aan kan bijdragen.