Deze 6 nieuwigheden heeft de MIVB in petto voor 2022

Een nieuw jaar en dus opnieuw heel wat nieuwe projecten op het MIVB-net! De rode draad? Meer plaatsen en comfort voor jou. Dat gebeurt met nieuwe voertuigen, de stijging van de frequenties, de lancering van nieuwe diensten, … Waar mag je je concreet aan verwachten?

1. Stijging van de frequenties

Het jaar 2021 sloot af met 273,8 miljoen reizigers in 2021. Dat is 12% meer dan in 2020 en de reizigersaantallen blijven stijgen. Het is dus ook nodig om de frequentie van onze vervoersmiddelen te blijven verhogen, om je voldoende comfort en ruimte te bieden.

Het jaar 2022 is al goed begonnen, met een verdere verhoging van de frequenties op de metrolijnen 2 en 6. Door de indienstname van de nieuwe M7-metrostellen op de lijnen 1 en 5 komen er metro’s vrij die kunnen worden toegevoegd op de lijnen 2 en 6.

Tijdens de spitsuren rijdt er nu om de 2,5 minuten een metro op het gemeenschappelijke stuk tussen Elisabeth en Simonis en om de 5 minuten tussen Simonis en Koning Boudewijn. Dat komt neer op 20% extra capaciteit ten opzichte van midden 2021. Alle metrolijnen hebben nu dezelfde frequentie van 2,5 minuten op hun gemeenschappelijke deel tijdens de spitsuren.

Daarbovenop verhogen de frequenties ’s avonds vanaf september op de vier metrolijnen, met elke 10 minuten een metro tot het einde van de dienst.

2. Nieuwe voertuigen

Je hebt de beelden van onze nieuwe M7 hoogstwaarschijnlijk al zien verschijnen of hem zelf al kunnen nemen. Goed nieuws, want dit jaar mogen we opnieuw op tien nieuwe metrostellen rekenen om ons net te versterken.

Daarnaast is de TNG (Tram New Generation) eind 2021 voorgesteld. Na maanden van tests, in de remise en op het netwerk, zal de TNG zijn eerste reizigers in de loop van 2022 verwelkomen.

De TNG is ruimer en comfortabeler en is uitgerust met brede deuren en een integrale lage vloer. Alles is ontworpen om de toegang tot het voertuig te vergemakkelijken voor personen met beperkte mobiliteit en om de doorstroming en het comfort van de reizigers aan boord te verbeteren.

Ook de omvorming van de busvloot wordt voortgezet. Op de agenda staan onder meer de opstelling van een lastenboek voor de aankoop van nieuwe elektrische bussen, er zijn plannen voor laadpalen aan de eindpunten van de volgende lijnen die op elektriciteit overschakelen en de verdere ontwikkeling van de Marly-remise, waar deze nieuwe voertuigen worden ondergebracht. Ook de waterstofbus zal op ons net verschijnen.

3. Nieuwe lijnen

Eind 2021 werd een nieuw stuk van tramlijn 9 in dienst gesteld. Lijn 9 verbindt voortaan Simonis met de Heizelvlakte, onder meer via het centrum van Jette, het Eeuwfeestplein, het UZ Brussel en de Modelwijk.

De werken voor de nieuwe tramlijn 10 beginnen in het najaar van 2022, na het openbaar onderzoek. Tegen eind 2024 verbindt de nieuwe lijn het Militair Hospitaal in Neder-Over-Heembeek met Rogier en zal die talrijke belangrijke plaatsen bedienen: dichtbevolkte wijken, openbare infrastructuur, scholen, bedrijven, enz. Ze zal zorgen voor een snelle en directe verbinding tussen Neder-over-Heembeek en het stadscentrum.

De uitvoering van het busplan eindigt in 2022. Een nieuwe lijn 73 (tussen het Zuidstation en het station COOVI), verlengingen en herstructureringen van lijnen, nieuwe diensten, maar ook versterkte spitsuren op verschillende lijnen… Dankzij de laatste fase van het busplan zal er in 2022 10% meer plaatsen op het busnet aan te bieden.

4. De metro van morgen

Niet te vergeten: de werken voor de toekomstige metrolijn 3 blijven ook in 2022 doorgaan. De omvorming van het premetrostation Albert tot metrostation gaat vooruit, net als de bouw van het toekomstige metrostation Toots Thielemans en de werken aan het achterstation van het Noordstation.

Tegelijkertijd wordt verder gewerkt aan de modernisering van de metro. Het nieuwe signalisatiesysteem wordt geïnstalleerd in de Erasmusremise en op de lijnen 1 en 5. Ook de oudere metrostellen worden uitgerust met het nieuwe signalisatiesysteem en de Erasmusremise wordt volledig in gebruik genomen nadat de laatste verbeteringen zijn aangebracht.

De MIVB werkt ook aan het ontwerp en de ontwikkeling van de perronwanden die over enkele jaren worden geïnstalleerd, in een eerste fase op de lijnen 1 en 5 tussen Erasmus en COOVI.

5. MoveBrussels-app

De test die de MIVB sinds de herfst van 2020 uitvoert met de MoveBrussels-app, zal klaar zijn in de zomer van 2022. Vanaf de herfst zal iedereen de MaaS (Mobility as a Service)-app kunnen gebruiken!

De app stelt jou de best aangepaste mobiliteitsoplossing voor afhankelijk van je huidige plaats en tijd, rekening houdende met je persoonlijke voorkeuren.

De app houdt daarbij rekening met het bestaande vervoersaanbod zowel openbaar als privé: je krijgt dus niet alleen een oplossing via openbaar vervoer, maar ook suggesties zoals een (deel)fiets, deelauto, step, taxi’s, enzovoort. Zo geraak je makkelijk en snel van A naar B.

6. Digitaal ticket

Daarbovenop werken we aan de ontwikkeling van een digitaal ticket dat je gewoon via de smartphone kan gebruiken om rechtstreeks tickets te kopen en te valideren. In bussen en trams valideer je op die manier jouw vervoerbewijzen rechtstreeks op de app. Je hoeft niet langs een valideringstoestel te gaan.

In de (pre)metro valideer je ook je vervoerbewijs in de app. De app genereert een QR-code die je moet scannen aan een specifieke lezer om de poortjes te openen.