Zaterdag 1 september was een speciale dag voor de MIVB: we huldigden niet alleen de nieuwe tramlijn 9 in, maar het was ook nog eens Koning Filip die met de eerste tram reed! ?
Geschiedenis van een langverwachte lijn
Er was al lang sprake van tram 9 en een sterke verbinding met het UZ Brussel via het openbaar vervoer. De eerste projecten van de bediening van het Laarbeekbos dateren al van 1981. De huidige uitdaging was vooral om met een comfortabele en veilige oplossing te komen voor alle weggebruikers (voetgangers, fietsers, tram, bus en auto’s) en tegelijk alles te integreren in een groene omgeving.
Op vlak van coördinatie was de werf een huzarenstuk, met werfvergaderingen met soms 20 tot 30 intervenanten. Gelukkig had iedereen één doel: lijn 9 afwerken binnen de vooropgestelde termijn, dus voor de start van het schooljaar 2018.
10 haltes op 4 kilometer
Zaterdagochtend kon je het nieuwe traject van lijn 9 al in avant-première ontdekken.
Een koninklijke inwijding ?
Koning Filip arriveerde om 15 uur aan station Simonis. Zijn opdracht: de eerste tram besturen op lijn 9. Voor de gelegenheid werd tram 3111 helemaal bekleed in de kleuren van de lijn.
15.05 uur. Na een korte uitleg van onze bestuurster Isabelle, rijdt de tram door het erelint en volgen een applaus en flitsen van fototoestellen. Herbeleef dit moment in onze video:
Tramlijn 9
Tramlijn 9 is zo’n 4 kilometer lang, telt 10 haltes en rijdt volledig in eigen bedding. Op de lijn, die volledig is uitgerust met anti-trillingsmatten, rijden trams van het type T3000. Lijn 9 biedt hoge frequenties: een tram om de 6 minuten tijdens de spits, om de 10 minuten in de daluren en 15 minuten ’s avonds en in het weekend.