Vorige week kondigden we het succes aan van onze nieuwe tramlijn 9. We gebruikten daarvoor een gekende “meme”.
Het beeld, dat ontrouw symboliseert, moest automobilisten met een kwinkslag aanzetten om hun wagen aan de kant te laten ten voordele van de tram. Het geslacht van de hoofdrolspelers had geen enkel verband met de boodschap die we wilden brengen. Van het moment dat een mogelijk seksistische interpretatie duidelijk werd, hebben we meteen andere memes gepubliceerd die de omgekeerde situatie schetsten of zelfs hoofdrolspelers van hetzelfde geslacht.
Als deze post sommige mensen zou gekwetst hebben, dan betreuren wij dat, net zoals we de vijandige reacties betreuren tegen voor- en tegenstanders van deze post. Gezien de interpretatie en het feit dat sommige reacties heel ver af staan van de initiële boodschap, hebben we besloten de tweet te verwijderen.
We zouden graag willen verduidelijken dat deze post geen nieuwe reclamecampagne is van de MIVB, maar gewoon een beeld dat in enkele seconden werd gemaakt en gepost.
We vieren dit jaar de tiende verjaardag van de MIVB op sociale media en proberen dagelijks nieuwe dingen uit. Het is niet de eerste keer dat we een meme gebruiken om een boodschap kracht bij te zetten. We pikken dingen op uit de actualiteit, antwoorden met gifs, testen nieuwe formaten en trends om zoveel mogelijk mensen aan te zetten het openbaar vervoer te gebruiken. Die reactiviteit wordt geapprecieerd maar heeft in dit geval geleid tot een inschattingsfout.
De MIVB ijvert elke dag voor een betere mobiliteit in Brussel. We zijn ons bewust van onze maatschappelijke rol: we werken samen met verenigingen zodat vrouwen zich veilig voelen in het openbaar vervoer. Meer vrouwen aanwerven is trouwens een van onze grote doelstellingen.
We hopen echt dat de discussie rond deze afbeelding geen afbreuk doet aan onze ploegen die elk dag hard werken aan meer diversiteit in ons bedrijf en aan respectvol samenleven van iedereen die voor het openbaar vervoer kiest. Op dezelfde manier betreuren we ongepaste reacties tegen personen die deze meme seksistisch vinden.
Wij zullen onze communicatie kritisch blijven bekijken en afstemmen op onze reizigers en bedanken de mensen die ons attent gemaakt hebben op het mogelijk negatieve karakter van onze post.
We willen op deze manier dit debat afsluiten en ons terug concentreren op onze echte uitdaging: die van een duurzame mobiliteit met respect voor iedereen.