Of je nu vaak met de MIVB reist of maar af en toe, je hebt waarschijnlijk al gezien dat de (pre-) metrostations Beurs en De Brouckère gerenoveerd worden. En waarop ligt het accent? Juist ja, jouw comfort, van de reiziger. En daarom focussen we op de toegankelijkheid, de veiligheid, de verlichting en de netheid in deze stations. Er zullen trouwens ook grote, beveiligde fietsparkings aangelegd worden. Vandaag vertellen we je meer over deze renovatiewerken.
Hoewel we het station Beurs meerder keren per dag schoonmaken met ontsmettingsmiddel en andere producten die geuren neutraliseren, krijgen we de indringende geur niet weg. Het probleem blijft omdat de geuren in het beton gedrongen zijn, en daarom waren ingrijpende werken nodig. We hadden het hier al over in het interview met Nordine:
Wanneer twee stations hartje Brussel een nieuwe look krijgen
Het (pre-) metrostation De Brouckère speelt een sleutelrol in de Brusselse mobiliteit, net als het station Beurs. Omdat beide stations in het hart van Brussel liggen, geven ze toegang tot heel wat winkels, restaurants en culturele activiteiten (dan denken we bijvoorbeeld aan de AB of de Grote Markt). Het centrum van Brussel verdient dus zeker twee nieuwe stations! De werken startten in april.
Wat houden de werken dan juist in?
De mezzanine van het premetrostation Beurs zal er volledig anders uitzien. De toegankelijkheid van het station komt centraal te staan: er komt een grote hoofdingang voor de reizigers en in het gerenoveerde metrostation zal er ook een lift zijn voor personen met beperkte mobiliteit en kinderwagens. Twee toegangen tot het station worden uitgebreid, terwijl andere toegangen sluiten. Er wordt ook veel belang gehecht aan de veiligheid van de reizigers door te investeren in netheid, bewakingscamera’s, sanitair en optimale verlichting. Er komt ook meer kunst in het nieuwe station, dat zich in het culturele hart van Brussel bevindt. De kunstwerken van Pol Bury en Paul Delvaux die er nu al hangen zullen meer tot hun recht komen in het nieuwe station, en er komt extra ruimte voor andere kunstwerken. Tijdens de werken in het station is er een omleiding voor voetgangers.
Via het metrostation De Brouckère zal je in de toekomst de voetgangerszone van de binnenstad kunnen betreden. De werken zijn al gestart. Vorige zomer werden de werken voor de waterdichtheid al uitgevoerd. Het premetrostation, het metrostation en de tunnel die beide stations verbindt, ondergaan een echte metamorfose. Er komt een nieuwe toegang van in het Muntcentrum, aan de hoek van het Muntplein en de Schildknaapstraat. Ook bij dit station is in een beveiligde fietsparking voorzien, met plaats voor 480 fietsen. De ingang van de parking komt op het kruispunt van de Emile Jacqmain- en de Adolf Maxlaan.
Brussel Mobiliteit voert de ondergrondse werken aan beide stations uit, terwijl Beliris de bovengrondse werken voor haar rekening neemt (heraanleg van de lanen in het centrum).
Zie zo, twee mooie projecten waar onze frequente reizigers blij zullen mee zijn! En natuurlijk ook de toeristen die elk jaar in onze mooie stad komen slenteren. We weten niet hoe jij erover denkt, maar wij zijn alvast benieuwd naar het resultaat!