MIVB opent deuren voor Brailleliga

Je weet het meer dan waarschijnlijk niet, maar al enkele jaren werken de MIVB en verenigingen voor mensen met een visuele beperking, onder meer de Brailleliga, samen. Wij openen voor hen de deuren van onze stelplaatsen zodat blinden en slechtzienden de tijd kunnen nemen om onze voertuigen in alle rust te ontdekken. Zo zijn ze beter gewapend om op ons net te reizen.

Eén van de opdrachten van de verenigingen voor blinden en slechtzienden is haar leden een begeleidingsdienst aan te bieden. Die dienst adviseert en begeleidt slechtzienden bij opleidingen die hun dagelijkse leven vergemakkelijken. Het gaat om een dienst op maat waarbij de verenigingen de autonomie van de slechtziende proberen te verbeteren.

De MIVB stelt dan weer haar voertuigen ter beschikking van de instructeurs van de partners. Zij kunnen de deelnemers van de opleiding alle hoekjes en kantjes van onze voertuigen laten ontdekken. Dat verbetert niet alleen hun gebruiksgemak, maar ook hun veiligheid en comfort aan boord.

De opleidingen vinden plaats op aanvraag en zijn aangepast aan de specifieke noden van elke deelnemer. Eens de vraag komt, coördineren onze diensten Accessibility en Social & External Affairs, en onze technische ploegen het bezoek, en ontvangen ze de deelnemers aan de opleiding met open armen.

In de stelplaatsen Delta, Haren of Molenbeek leggen onze technici in detail alle subtiliteiten van onze bussen en trams uit, of het nu gaat om de automatische  sluiting van de deuren of de verschillende geluidssignalen. Nadien nemen de opleiders van de verenigingen de blinden en slechtzienden mee naar het praktisch gedeelte: hoe stap je op, waar bevinden zich de handgrepen, hoe kan je best gaan zitten,…

Na enkele uren ter plaatse maken aarzelende stappen al snel plaats voor meer rust en vertrouwen. De noodzaak van deze samenwerking moet niet bewezen worden! Weg van de massa en in alle veiligheid, kan iedereen zijn handelingen oefenen, op zijn eigen ritme.

braille2

“Toegankelijkheid is een toegevoegde waarde waar iedereen van profiteert.”

Dat is het devies van Christian de Strycker, onze Accessibility Manager. Zijn taak: alles wat toegankelijkheid van ons net is ontwikkelen en coördineren. Christian legt uit dat toegankelijkheid rust op 4 pijlers: infrastructuur van ruimtes, ontwerp van voertuigen, toegang tot informatie en het gedrag van het personeel. Zo zijn alle bestuurders en chauffeurs bijvoorbeeld opgeleid om bijzondere aandacht te hebben voor mensen met beperkte mobiliteit.

Door de toegankelijkheid voor mensen met beperkte mobiliteit te verbeteren, gaat trouwens de toegankelijkheid voor iedereen erop vooruit: toeristen, oudere mensen, ouders met jonge kinderen…

Hoe help je iemand met een visuele handicap op het net?

Hoe reageren in de buurt van een blinde of slechtziende ? Hoe helpen ? Het kan voor de hand liggen, maar dat is het niet altijd!

Eerst en vooral, vraag of hij hulp wil en voel je niet beledigd als dat niet het geval is. Als hij je hulp aanvaardt, vraag dan hoe je kan helpen.

Je weet nu ook dat de persoon in kwestie mogelijk is opgeleid. Je kan hem echter geruststellen over de richting die hij uitgaat of de gekozen reisweg. Aan boord kan je, ook al veralgemenen we de automatische auditieve aankondiging van de haltes, helpen in geval van een verstoring. Vermijd in elk geval de arm te nemen van een slechtziende of blinde zonder dat je eerst verwittigt.

Uiteraard bestaan er geen vaststaande regels! Aandachtig zijn voor je medemens en een beetje bereidwilligheid kunnen daarentegen het verschil maken.