MIVB opent deuren voor Brailleliga

Je weet het meer dan waarschijnlijk niet, maar al twee jaar lang werken de MIVB en de Brailleliga samen. Wij openen de deuren van onze stelplaatsen voor de begeleidingsdienst van de Brailleliga, zodat blinden en slechtzienden de tijd kunnen nemen om onze voertuigen in alle rust te ontdekken. Zo zijn ze beter gewapend om op ons net te reizen.

Eén van de opdrachten van de Brailleliga is haar leden een begeleidingsdienst aan te bieden. Die dienst adviseert en begeleidt slechtzienden bij opleidingen die hun dagelijkse leven vergemakkelijken. Het gaat om een dienst op maat waarbij het personeel van de Brailleliga de autonomie van de slechtziende probeert te verbeteren.

De MIVB stelt dan weer haar voertuigen ter beschikking van de instructeurs van de Brailleliga. Zij kunnen de deelnemers van de opleiding alle hoekjes en kantjes van onze voertuigen ontdekken. Dat verbetert niet alleen hun gebruiksgemak, maar ook veiligheid en comfort aan boord.

De opleidingen vinden plaats op aanvraag en zijn aangepast aan de specifieke noden van elke deelnemer. Eens de vraag komt, coördineren onze dienst Accessibility en onze technische ploegen het bezoek, en ontvangen ze van harte de Brailleliga.

Op maandag 11 mei 2015 vond zo’n bezoek plaats in de stelplaats Haren. Onze technici legden in detail alle subtiliteiten van onze bussen en trams uit, of het nu ging om de automatische  sluiting van de deuren of de verschillende geluidssignalen. Nadien namen de opleiders van de Brailleliga de blinden en slechtzienden mee naar het praktisch gedeelte: hoe stap je op, waar bevinden zich de handgrepen, hoe kan je best gaan zitten,…

In de loop van de voormiddag maakten aarzelende stappen plaats voor meer rust en vertrouwen. De noodzaak van deze samenwerking moet niet bewezen worden! Weg van de massa en in alle veiligheid, kon iedereen zijn handelingen oefenen, op zijn eigen ritme.

braille2

Toegankelijkheid is een toegevoegde waarde waar iedereen van profiteert.

Dat is het devies van Christian de Strycker, onze Accessibility Manager. Zijn taak: alles wat toegankelijkheid van ons net is ontwikkelen en coördineren. Christian legt uit dat toegankelijkheid rust op 4 pijlers: infrastructuur van ruimtes, ontwerp van voertuigen, toegang tot informatie en het gedrag van het personeel. Zo zijn alle bestuurders en chauffeurs bijvoorbeeld opgeleid om bijzondere aandacht te hebben voor mensen met beperkte mobiliteit.

Door de toegankelijkheid voor mensen met beperkte mobiliteit te verbeteren, gaat trouwens de toegankelijkheid voor iedereen erop vooruit: toeristen, oudere mensen, ouders met jonge kinderen…

Hoe help je een slechtziende op het net?

Hoe reageren in de buurt van een blinde of slechtziende ? Hoe helpen ? Het kan voor de hand liggen, maar dat is het niet altijd!

Eerst en vooral, vraag of hij hulp wil en voel je niet beledigd als dat niet het geval is. Als hij je hulp aanvaardt, vraag dan hoe je kan helpen.

Je weet nu ook dat de persoon in kwestie mogelijk is opgeleid. Je kan hem echter geruststellen over de richting die hij uitgaat of de gekozen reisweg. Aan boord kan je, ook al veralgemenen we de automatische auditieve aankondiging van de haltes, bevestigen dat zijn halte vlakbij is. Vermijd in elk geval de arm te nemen van een slechtziende of blinde zonder dat je eerst verwittigt.

Uiteraard bestaan er geen absolute regels! Aandachtig zijn voor je medemens en een beetje bereidwilligheid kunnen daarentegen het verschil maken.