De filmcarriere van de MIVB

Cannes bruist momenteel. De sterren van de 7de kunst maken zich op om de bekende trappen van het Festival van Cannes te betreden. Dit internationale festival is een tiental dagen lang een zeer belangrijk evenement in de filmwereld. Grote kaskrakers staan er zij aan zij met low budget films. Ook talent van Belgische bodem werd er al verschillende keren getoond.

Stilte, we draaien!

Rond Brussel hangt misschien geen zweem van glitter en glamour, toch is de hoofdstad zowat dagelijks het toneel van talloze filmopnames. Bertrand Blier, Stijn Conix, Claude Chabrol en zelfs de gebroeders Lumière, de grondleggers van de cinema, stelden minstens een keer hun camera op in de straten van Brussel.

En op het scherm komt het niet zelden voor dat er een bus of een tram van de MIVB te zien is.

De MIVB is terecht trots dat ze al verschillende keren als figurant opdook.

Verschillende films al naargelang de tijdsgeest

” La Bande à Bonnot “,  van Philippe Fourastié kwam in 1968 uit en toont een achtervolging tussen een auto met Jacques Brel aan het stuur en tram 1291 die destijds op lijn 81 reed. De scène speelt zich eigenlijk af in Parijs, maar werd nochtans opgenomen in Brussel, om ter vermijden in de Franse hoofdstad te moeten filmen tijdens de bewogen periode rond mei ’68.

Iets eerder, in 1959, zien we Audrey Hepburn, met Brusselse roots, afstappen van een tram van lijn 60. Ze gaat een klooster binnen in Schaarbeek in ” The Nun’s Story “, van Fred Zinnemann.

De tram duikt ook op in ” Le Départ “ van Jerzy Skolimowski. De Poolse cineast gebruikt Brussel als decor. Het hoofdpersonage van de film wordt gespeeld door Jean-Pierre Léaud en droomt ervan deel te nemen aan een autorace…terwijl hij geen auto heeft. We zien dat de hoofdrolspeler ontredderd gaat liggen op de sporen in de Regentschapsstraat in de hoop dat de toenmalige tram 4 een einde maakt aan zijn leven…tevergeefs! Nog iemand die baat zou hebben gehad bij een Cambio-abonnement.

De tram zorgt eveneens voor de ontmoeting tussen Jacques Brel en zijn handlanger Gabriel in ” Far West “. In ” Je t’aime, je t’aime ” vanAlain Resnais luistert Claude Rich zonder verpinken naar een gesprek van zijn Brusselse taxibestuurder: «Zolang de trams niet worden afgeschaft, wordt het niks.» Sindsdien zijn de tijden gelukkig stevig veranderd.

Spanning op alle lijnen

In 2012 vormt Antwerpen het decor van ” The Expatriate “. In werkelijkheid zien we de Amerikaanse acteur Aaron Eckhart de trams 81 en 92 nemen om zijn achtervolgers af te schudden…

Later neemt Jean-Claude Van Damme plaats in een tram van lijn 51. We maken kennis met ” Lukas “, een nachtbewaker in dienst van de Belgische politie om te infiltreren in een bende.

De metro maakt zijn opwachting in ” Les Barons ” in 2009 en in ” Black ” en “ Le tout nouveau testament ” in 2015. In maart 2019 voert de film ” Etangs Noirs ” Jimi op, die een pakje probeert te leveren voor een geheimzinnige bestemmeling. In die film komen verschillende Brusselse metrostations aan bod.

To be continued

Het tram-, bus- en metronet van de MIVB wist altijd zijn core business te behouden. De voertuigen konden de hoofdrolspelers of figuranten vervoeren van A naar B. Bovendien voorkomt een rijdend voertuig van het openbaar vervoer eveneens een bewegingloos beeld bij een essentiële scène en brengt dit leven in de film.

De MIVB heeft dus al een mooie filmcarrière achter zich.

En ze is nog lang niet bij haar eindbestemming.

Heb je een filmproject en wil je het MIVB-net gebruiken? Hier vind je het reglement voor filmopnames en het maken van foto’s.

Literaire Bron:
Lebouc, Georges. Bruxelles fait son cinéma. 180° éditions, 2011, 125 pages