De podcasts van de MIVB

  • september 29, 2021
  • Geen categorie

Wist je dat de MIVB ook podcasts maakt? Geschiedenis, getuigenissen, expertise,… We benaderen de MIVB en het openbaar vervoer op een andere manier via onze podcasts. Laat je meenemen achter de schermen of naar de toekomst, vanuit jouw zetel of terwijl je op één van onze voertuigen zit. Je kan al onze afleveringen ook terugvinden op jouw favoriete podcastplatform. Deze pagina zal worden bijgewerkt naarmate er podcasts bijkomen.

Onze podcasts

Op weg – Diversiteit
Op weg – Recruitment bij de MIVB
Op weg – Hoe belangrijk zijn data?
Lijn 150 #1 – Van straatomnibus tot elektrische bovenleiding
Lijn 150 #2 – Het interbellum
Lijn 150 #3 – De tram krijgt concurrentie
Lijn 150 #4 – De tram, levendiger dan ooit
Lijn 150 – De Brusselse trams tijdens de Tweede Wereldoorlog
Lijn 150 – Bonus – De vergeten trolleybussen

” Op weg ”

In “Op weg” laten we onze medewerkers aan het woord. Een blik achter de schermen, interviews, projecten, … Gewapend met een microfoon gaan we op het terrein en ontmoeten we de vrouwen en mannen die het Brussels openbaar vervoer doen draaien. “Op weg” gaat op zoek naar hun verrassende en verrijkende verhalen. Op weg is gegroeid vanuit de podcast “En route”, die onze Franstalige collega’s aan het woord laat.

Diversiteit

In deze aflevering spreken we met Tamara Eelsing, Diversity Manager bij de MIVB. Ze legt uit hoe belangrijk diversiteit en inclusie is binnen een bedrijf en welke meerwaarde die kan bieden.

Recruitment bij de MIVB

Johan Claes, HR manager bij de MIVB, legt uit hoe de MIVB de gepaste mensen zoekt in een bedrijf met meer dan 10.000 medewerkers.

Hoe belangrijk zijn data?

In deze aflevering spreken we met Rob Roemers, hoofd van de cel Data-analyse bij de MIVB. Hij legt uit waarom data zo belangrijk is voor de MIVB en hoe data het leven voor onze reizigers kan verbeteren.

” Lijn 150 “

Ter gelegenheid van de 150ste verjaardag van de tram in Brussel heeft de MIVB een reeks podcasts opgenomen over de boeiende geschiedenis van de tram in Brussel. Van zijn oorsprong tot het vervoer van vandaag heeft de tram de Brusselaars letterlijk door de jaren heen vervoerd.

Van straatomnibus to elektrische bovenleiding

Al in 1834 beginnen de werken voor de allereerste spoorlijn in België. Een heuse revolutie. Waarom we het hier over de trein hebben? Dat zal je begrijpen wanneer je naar onze eerste aflevering van Lijn 150 luistert.

Het interbellum

Na 11 november 1918 had de Brusselse tram het moeilijk om te herstellen van de Eerste Wereldoorlog. Het rollend materieel was defect, het personeel eiste betere arbeidsomstandigheden…

De tram krijgt concurrentie

Na de oorlog staat Brussel in de steigers. De MIVB ontstaat in 1954 en de Belgische staat, de provincie Brabant en 21 gemeenten zorgen voor het beheer. De stad bereidt zich voor op een belangrijk historisch moment: de Universele Wereldtentoonstelling van 1958 die plaatsvindt op de Heizelvlakte.

De tram, levendiger dan ooit

In 1976 neemt de MIVB de metro in gebruik. Het werd al snel het nummer één openbaar vervoersysteem in Brussel. Bussen werden ook erg populair, maar de tram hield nog steeds stand.

De Brusselse tram tijdens de Tweede Wereldoorlog

Wat gebeurde er met de Brusselse tram tijdens de Tweede Wereldoorlog? We vertellen je er over in deze aflevering.

De vergeten trolleybussen

In de jaren ’30 gebuikte de Tramway Bruxellois trolleybussen op het net. Hoewel het een veelbelovende technologie was, verdween dit vervoermiddel uiteindelijk om uiteenlopende redenen. In deze aflevering ontdek je waarom.