Je kan er haast niet omheen: naast de snel oplopende inflatie maakt België, net als de rest van Europa, een historische energiecrisis door. Hoewel de stijging van de elektriciteits- en gasprijzen een enorme kost betekent voor de bevolking, heeft de MIVB maatregelen genomen om de schade te beperken om het openbaar vervoer in Brussel veilig te stellen. Een woordje uitleg.
Energiebesparing
Ook al kent de energiecrisis pas sinds enkele maanden zijn hoogtepunt, de MIVB heeft daar niet gewacht. Ze voert al jaren een krachtig beleid om energie te besparen. Een deel daarvan vloeide voort uit de uitstootstrategie. Want energie besparen is gelijk aan je uitstoot beperken. Deze strategie wordt dan ook dagelijks toegepast op het net.
Groene gebouwen
Elk nieuw gebouw van de MIVB (depot, station, enz.) krijgt doelstellingen opgelegd op het gebied van energie- en milieubescherming. Haren, Marconi, Marly… Zijn allemaal stelplaatsen van de MIVB waarvan de renovatie of bouw volgde op een lastenboek dat gericht is op de laagst mogelijke energie-impact voor haar werking: warmtekrachtkoppeling, zonnewering, isolatie, geothermische energie, LED-verlichting (in de gebouwen maar ook in de stations en voertuigen)… De MIVB houdt zich voor haar gebouwen aan strikte regels om zo een steentje bij te dragen voor het milieu. Daarbovenop houden we de verwarming op een lager pitje: we verwarmen niet boven de 19 graden.
Meer dan 5.000 zonnepanelen
Voor al onze vestigingen hebben we 5.451 zonnepanelen panelen geplaatst, met een oppervlakte van 9.333 m2 en een jaarlijkse productie van 1.407 tot 1.539 MWh. De geproduceerde elektriciteit van onze zonnepanelen komt overeen met het gemiddelde jaarlijkse elektriciteitsverbruik van 402 tot 440 Brusselse gezinnen. In de stelplaats Marconi dekken de geïnstalleerde panelen 43% van de elektriciteitsbehoefte van het hele gebouw!
Sensibiliseren van onze collega’s
Ons collega’s zijn zich bewust van het belang van energiebesparing omdat elke actie telt, hoe eenvoudig ook:
- het licht uitdoen bij het verlaten van een vergaderzaal
- de verwarming op stand 3 houden
- de computer en het beeldscherm aan het einde van werkdag uitzetten
- het uitschakelen van alle randapparatuur zoals printers voor het begin van een weekend
- een eco-rijopleiding voor onze chauffeurs
En zo voort! Ook deze kleine zaken kunnen een grote impact hebben en leren ons zuinig met energie omgaan.
Energiezuinige voertuigen
Wist je dat de energie die gebruikt wordt wanneer de metro afremt, wordt hergebruikt om de metro te laten optrekken en voor verlichting? Ook op die manier sparen we energie uit. We testen momenteel ook een waterstofbus. Het doel is de prestaties van deze nieuwe energiebron in combinatie met een elektrische bus te evalueren. Met een verdubbelde actieradius is de oplaadtijd twee keer zo snel als bij een doorsnee elektrische bus.
Het energieverbruik van de MIVB
De MIVB verbruikt 250 gigawattuur per jaar voor haar netwerk en gebouwen. Dit vertegenwoordigt 0,3% van het totale verbruik in België. Ons tram-, bus- en metronetwerk verbruikt het overgrote deel van de verbruikte energie.
We houden bij de aankoop van die energie rekening met de energieprijs en houden die nauwlettend in de gaten om op het juiste moment aan te kopen. Zo hebben we de energie die we tot het einde van dit jaar nodig hebben tegen een gunstige prijs ingekocht.
Onze energie is daarbovenop 100% groen. Dat garandeert onze leverancier aan de hand van zogenaamde garanties van oorsprong (GO). Onze groene elektriciteit bestaat uit wind, zon of biomassa en wordt enkel lokaal geproduceerd, in België. De bron varieert naargelang het seizoen. Zo komt die in de zomer meer uit zon en in de winter meer uit wind.
En in de toekomst?
We hebben al het gas dat we nodig hebben voor onze diensten tot 2023. Voor elektriciteit gebeurt de aankoop niet per jaar, maar wanneer de prijs het laagst is in vergelijking met de laatste aankoop. De MIVB volgt de marktprijs dus op de voet en scant deze dagelijks om beetje bij beetje energie aan te kopen wanneer de situatie financieel het meest gunstig is.
Voldoende energie is noodzakelijk voor de goede werking van het openbaar vervoer in Brussel. Nu de energieprijzen de pan uit rijzen, blijft de MIVB meer dan ooit een onmisbare oplossing voor duurzame mobiliteit voor iedereen.