MIVB stories, welkom achter de schermen van de MIVB
MIVB stories, WELKOM ACHTER DE SCHERMEN VAN DE MIVB
MIVB stories

Kwaliteit, de drijvende kracht van ons net

Kwaliteit, de drijvende kracht van ons net

Het is zover: al onze lijnen behaalden de «CEN-certificatie»! Een woordje uitleg.

De CEN-certificatie is een « kwaliteitslabel ». Voor het behalen van dit label wordt de kwaliteit van onze dienstverlening aan de reiziger gemeten aan de hand van een aantal objectieve criteria, zoals stiptheid, netheid, houding van ons personeel  of informatie die we u geven. De metingen gebeuren door externe bedrijven die gebruik maken van “mistery clients” om onze diensten te evalueren. De stiptheid wordt dan weer automatisch berekend aan de hand van een gps-systeem dat ingebouwd werd in onze voertuigen. De verzamelde gegevens worden vergeleken met de dienstregelingen die uithangen aan de haltes.

Voor de eerste keer sinds 2002 behaalden al onze lijnen de vereiste kwaliteitsnorm.

Deze certificatie verplicht ons om constant ons uiterste best te doen voor elk criterium, want anders kunnen we deze certificatie verliezen.

De «mystery clients» meten het hele jaar door de kwaliteit van de dienstverlening en er worden ook dagelijks steekproeven gehouden.

Het certificaat is een jaar geldig en elk jaar moeten we aantonen dat de jaarresultaten, die dagelijks door «mystery clients» en de ingebouwde systemen worden gemeten, het vereiste niveau halen. Indien dit niet het geval is, dan kunnen we de certificering van een of meerdere lijnen verliezen. Realistische trajecttijden dragen niet alleen bij tot een kwaliteitsvolle dienstverlening voor de klant, maar zorgen er ook voor dat onze chauffeurs minder gestresseerd zijn tijdens het rijden.

Sommige lijnen waren bijvoorbeeld te lang en werden gesplitst.

Daarenboven maakt de kwaliteitsnorm ook dat we ervoor zorgen dat de dienstregelingen steeds bijgewerkt zijn, er dynamische lijnschema’s aanwezig zijn in de bussen, de schermen met wachttijden correct werken, dat we de netheid in de bussen of het aanbod verbeteren…
Onze chauffeurs volgen een opleiding van 42 dagen. Naast de «klassieke» rijlessen, krijgen ze ook een opleiding over het onthaal van en het contact met de klant. De opleiding wordt continu gegeven, chauffeurs komen dus vaak terug om hun kennis bij te werken. Onze chauffeurs krijgen eveneens een opleiding ecodriving en een algemene opleiding defensief rijden, om ongevallen te vermijden maar ook om de rit voor de klanten aangenamer te maken.

We letten er ten slotte ook op dat het materiaal aan boord van onze voertuigen, zoals MOBIB-valideringstoestellen en drukknoppen, correct werken.

Bepaalde lijnen waren al CEN-gecertificeerd voordien, maar voor de eerste keer in 14 jaar is dit nu ook het geval voor het volledige MIVB-net.

Een mooi resultaat!

Gerelateerde artikelen
Deel

<span data-metadata=""><span data-buffer="">Copyright © 2022 stibstories