MIVB stories, welkom achter de schermen van de MIVB
MIVB stories, WELKOM ACHTER DE SCHERMEN VAN DE MIVB
MIVB stories

Achter de schermen: de muziek in de metro

_DSC4067_1

Achter de schermen: de muziek in de metro

Al sinds 1969 kan je muziek horen in onze stations. Maar wie kiest die muziek? En hoe werkt dat? Op bezoek bij de dj’s van de MIVB.

Een vleugje geschiedenis

In 1969, toen er nog geen sprake was van de cd of MP3, speelden we al muziek in onze stations. In die tijd werd de muziek eerst opgenomen op audiocassettes. We beschikten maar over een twintigtal cassettes die we elke dag afspeelden via vier cassettespelers. Het ging om orkestmuziek zonder tekst, beter bekend onder de verzamelnaam musac. In de loop van de jaren ’80 werden de cassettes vervangen door cd’s.

Sinds 2010 bestaat er een veel bredere muzikale programmatie. De MIVB werkt daarvoor een samen met een gespecialiseerd bedrijf. “Dat bedrijf werkte eerder al voor andere openbaarvervoersmaatschappijen en had dus enige ervaring”, legt Sandra, die onder meer verantwoordelijk is voor de muziek, uit. “Ze zorgen voor advies en expertise, maar wat er ook gebeurt, wij blijven baas over het muzikale beleid.”

Operatie Beethoven

In 2007 lanceert de MIVB Operatie Beethoven. Die wil aan zoveel mogelijk muzikanten de mogelijkheid bieden om hun talent te tonen in onze metrostations. Ze moeten dan wel een officiële auditie doen voor een jury die bestaat uit MIVB-medewerkers die zelf muzikant zijn. Wie slaagt, krijgt een officiële accreditatie voor één jaar. De geselecteerde artiesten mogen spelen vlakbij het symbool van de solsleutel. Sommige stations hebben er één, sommige zelfs vier.
Christian, de initiatiefnemer van het project, legt een en ander uit in deze video.

Hommage

Het is logisch dat de meeste reizigers veel belang hechten aan hun comfort. Muziek speelt daar zeker een rol in en vandaar dat we een tiental jaren geleden opteerden voor meer muziek in de stations. Dat zorgde voor positieve reacties en felicitaties aan ons adres. “We wilden ook objectieve resultaten en lieten een studie uitvoeren”, aldus Sandra. “Daaruit bleek dat 85% van onze klanten tevreden waren.”

Er spelen een hele reeks criteria om te bepalen welke muziek we kiezen uit een database met maar liefst 35.000 liedjes. Elke dag maken we een selectie, waarbij de nadruk ligt op relatief rustige muziek. “Sommige reizigers hebben stress. Daarom zorgen we voor een kalme sfeer, met behulp van de muziek. We nemen als het ware hun stress weg”, lacht Sandra.

s’ Avonds speelt klassieke muziek. Tijdens evenementen of bepaalde gebeurtenissen, zoals het eindejaar, Valentijn of het Eurovisiesongfestival, opteren we er vaak voor om specifieke muziek rond het thema te laten afspelen. Of wanneer we een hommage willen brengen zoals aan David Bowie, Luc De Vos of France Gall. We zorgen dan voor een playlist die in de bestaande programmatie geïntegreerd wordt.

De muziek wordt 24 uur op 24 afgespeeld. We hebben zelfs een backup computer die kan overnemen.

Korte berichten, tussen twee stellen door…

Naast muziek hebben we uiteraard ook informatieve berichten in onze stations en dat in het Nederlands, Frans en Engels. Er bestaan verschillende soorten berichten: commerciële (bv. informatie over MOBIB), voorgeprogrammeerde (bv. voorziene onderbreking metro, informatieve berichten,…), opgenomen standaardberichten die in real time worden afgespeeld (bv. bij een incident in de metro) en tot slot berichten die de dispatching Reizigersinfo live inspreekt. Het gaat dan om dringende berichten die onze collega’s op elk moment kunnen omroepen.

De commerciële boodschappen worden minder vaak afgespeeld (ongeveer 1 keer per uur) en enkel tussen 7 en 22 uur. De belangrijke berichten, bijvoorbeeld over onderbrekingen, worden even vaak afgespeeld als dat er metro’s rijden. Zo zijn we er zeker van dat onze reizigers ze horen. Opvallend: het volume stijgt wanneer er een metro toekomt.

En wat met dat volume? Ook al is het liedje overal hetzelfde, elk station krijgt zijn eigen specifieke volume. Dat wordt berekend volgens de configuratie van het station, haar grootte, het aantal roltrappen, hoeveel reizigers er langskomen, etc. Elk station heeft sensoren die toelaten om het volume van de berichten te regelen afhankelijk van het geluid in het station. Het volume van de muziek wordt ook regelmatig gemeten. In geval van een klacht gaan onze collega’s ter plaatse. In elk geval mag het volume niet boven de 58 decibel gaan. Voor de berichten is dat 80 decibel.

De volgende keer dat je muziek of een bericht in onze stations hoort, zal het met een ander oor zijn!

Gerelateerde artikelen
Deel

<span data-metadata=""><span data-buffer="">Copyright © 2022 stibstories