MIVB stories, welkom achter de schermen van de MIVB
MIVB stories, WELKOM ACHTER DE SCHERMEN VAN DE MIVB
MIVB stories

Romeo en Julia, een MIVB-koppel voor het leven

voies demets

Romeo en Julia, een MIVB-koppel voor het leven

Ze wonen al ruim 20 jaar samen op de -4 van ons gebouw in de Birminghamstraat en laten mekaar niet meer los. Wie zijn ze ? We gingen op zoek naar Romeo en Julia, een MIVB-koppel voor het leven.

Wie Romeo en Julia wil zien, die moet langs Luc, een werfleider. Hij was erbij tijdens hun levering in 1996. Want ja, we hebben het hier dus niet over medewerkers, maar over rollend materieel. Want Romeo en Julia zijn twee… draisines. Een draisine is een dienstvoertuig, een locomotief of loco meerbepaald, dat op de sporen kan rijden.

Waarom Romeo en Julia?

Luc herinnert het zich alsof het gisteren was. In 1995 stelde de MIVB een lastenboek op voor de aankoop van een nieuw dienstvoertuig dat de sporen en wissels van de metro zou moeten onderhouden. De MIVB kreeg twee voorstellen van een Frans bedrijf: een locomotief met (teveel) mogelijkheden of twee eenvoudigere, identieke voertuigen voor dezelfde prijs. De keuze viel op twee nieuwe voertuigen.

Romeo, de loco
Julia, zijn alter ego
We gingen aan boord bij Julia, om haar stuurpost te bekijken. De bestuurders van de draisines krijgen een opleiding in ons opleidingscentrum voor metrobestuurders, bovenop hun opleiding voor onderhoud van de sporen.
Romeo en Julia kunnen in beide richtingen rijden.

Ze kwamen bij ons toe via een wegkonvooi in 1996. Tijdens de oplevering in de fabriek in Italië, op 14 februari, kwam de vraag welke naam ze zouden krijgen, gezien ze perfect identiek zijn. “We hebben ze Romeo en Julia gedoopt”, vertelt Luc.

In zijn archieven heeft Luc nog alle documentatie over Romeo en Julia. Het gaat onder meer om een gebruiksaanwijzing (in het Italiaans 🙂 )
Aan boord herinneren de aanwijzingen aan de Italiaanse roots van onze loco’s.

Het nachtleven van Romeo en Julia

Het onderhoud van ons net gebeurt ‘s nachts. Dat is trouwens een van de redenen waarom de metro’s stoppen met rijden. Vanaf 22 uur maken onze medewerkers zich klaar voor het onderhoud van het net. Eens het laatste voertuig weg is, rond 1 uur ’s morgens, kunnen Romeo en Julia aan de slag in de metrotunnels. Ze hebben slechts enkele uren de tijd, want tussen 4 en 5 uur ’s ochtends, moeten ze reeds terugkeren en plaats maken voor de eerste voertuigen met reizigers.

Voor een optimaal onderhoud en om hinder overdag te beperken, zijn de wissels verdeeld in drie categoriën, volgens de intensiteit van hun gebruik. De wissels die het meest gebruikt worden krijgen voorrang. Op 14 februari vieren we de 21ste verjaardag van de komst van Romeo en Julia bij de MIVB. Gelukkige verjaardag en een goede Valentijn! 🙂

Gerelateerde artikelen
Deel

<span data-metadata=""><span data-buffer="">Copyright © 2022 stibstories