Startpagina MIVB Stories
MIVB stories, welkom achter de schermen van de MIVB
MIVB stories, WELKOM ACHTER DE SCHERMEN VAN DE MIVB
MIVB stories

Wat verandert er op je tram- en buslijnen in 2024?

Op 23 september krijgt Brussel er een gloednieuwe tramlijn bij. Lijn 10 zorgt voor een rechtstreekse tramverbinding van Neder-Over-Heembeek naar het stadscentrum. De komst van tram 10 betekent meteen ook een aantal veranderingen voor andere bus- en tramlijnen in het noordoosten van Brussel. In deze blogpost leggen we uit wat er precies verandert en waarom.

Neder-Over-Heembeek (NOH) is een wijk in volle ontwikkeling. Het aantal inwoners groeit erg snel, want tussen 2018 en 2035 zal ze naar verwachting met 24% toenemen. Er vestigen zich ook nieuwe bedrijven, scholen en diensten. Het aantal leerlingen stijgt volgens verwachting met 32% en het aantal jobs met 36%.

Om de wijk vlot bereikbaar te maken werd besloten een nieuwe tramlijn aan te leggen die loopt van het centrum (de halte Churchill) naar NOH (halte Militair Hospitaal), via de noord-zuidas. In totaal komt er 5,5 kilometer spoor bij.

De MIVB maakt van de gelegenheid gebruik om ook een deel van haar tram- en busnet te herschikken. Het doel: meer trams en bussen inzetten op die plaatsen waar zich de meeste reizigers bevinden. Er dus met andere woorden voor zorgen dat je minder lang moet wachten, meer plaats hebt op bus en tram en dus meer comfort!

Maak je in elk geval geen zorgen; de MIVB zal nog veel en ruim informeren over deze veranderingen.  En als je even niet meer kan volgen: de routeplanner op onze website en mobiele app blijven je beste vriend. Eens de veranderingen effectief ingaan, zorgt de MIVB voor personeel op het net om je bij te staan.

Verschillende fases in 2024

De eerste fase gaat in begin juli en betreft tramlijnen 9, 19 en 62. Deze herschikking heeft in principe niets te maken met de komst van de nieuwe lijn 10.

De tweede fase is gepland voor 23 september 2024, met de komst van tramlijn 10. De introductie van deze nieuwe tram zal leiden tot een reeks wijzigingen op verschillende bus- en tramlijnen. Lijn 3 wordt vervangen door lijn 10, en buslijnen 47 en 57 worden aangepast om overlapping met de nieuwe tram te voorkomen. Een nieuwe lijn 35 wordt tijdelijk geïntroduceerd.

Fase 1: trams 9, 19 en 62

Trams 9 en 19

Hoewel trams 9 en 19 niet rechtstreeks beïnvloed worden door de komst van tram 10, profiteert de MIVB van de komende netvernieuwing om deze lijnen te optimaliseren. Vanaf 6 juli rijdt lijn 9 van Groot-Bijgaarden via Simonis naar Koning Boudewijn, terwijl lijn 19 enkel nog tussen Simonis en De Wand zal rijden.

Dankzij deze verandering kunnen we de frequentie van lijn 9 tussen Simonis en UZ Brussel verhogen. Dat is nodig want het aantal reizigers stijgt er sterk. De wijziging is ook bedoeld om de regelmaat op de lijn te verbeteren: de intervallen tussen de trams worden beter gerespecteerd met als grote voordel dat de trams stipter rijden. Dat zorgt voor meer plaats omdat de passagiers beter gespreid zijn over de verschillende voertuigen.

Wat betekent dit concreet voor jou?

Neem je tramlijn 9 tussen Simonis en Koning Boudewijn?

  • Je geniet van een verbeterde frequentie. Tijdens de spits daalt de wachttijd van 6 naar 4 minuten.
  • Reis je verder richting Groot-Bijgaarden dan kun je op tram 9 blijven zitten. Die neemt het deel van tram 19 tussen Simonis en Groot-Bijgaarden over.

Neem je tram 19 tussen Simonis en Groot-Bijgaarden? Lijn 9 neemt dit stuk over en dus reis je daar vanaf 6 juli met lijn 9:

  • Ga je verder voorbij Simonis richting De Wand? Dan moet je in Simonis overstappen naar lijn 19 om verder te reizen.
  • Ga je verder voorbij Simonis richting Koning Boudewijn? Het goede nieuws is dat je kunt blijven zitten op lijn 9 en jouw reis kunt voortzetten.

Neem je tramlijn 19 tussen Simonis en De Wand?

  • De lijn behoudt zijn nummer 19 en rijdt dus tot Simonis. Hij zal niet meer verder rijden dan Simonis.
  • In Simonis kun je lijn 9 nemen om verder te reizen naar Groot-Bijgaarden.

Lijn 62 verlengd naar Heizel

Lijn 62, die momenteel rijdt tussen Eurocontrol en het Kerkhof van Jette, rijdt vanaf 6 juli tot op de Heizel. Reizigers kunnen dus genieten van twee tramlijnen vanuit Heizel (lijnen 7 en 62).

Fase 2: de invoering van tramlijn 10

De invoering van tramlijn 10 in Neder-Over-Heembeek brengt wijzigingen met zich mee voor tramlijn 3 en buslijnen 47 en 57. Er komt een nieuwe tramlijn 35.

Nieuwe verbinding met tram 10

Vanaf 23 september 2024 rijdt tram 10 tussen Churchill en Militair Hospitaal, via dezelfde route als tram 3 tussen Churchill en Heembeek. Lijnnummer 3 verdwijnt en lijn 10 wordt behouden op het laatstgenoemde deel (tussen Churchill en Heembeek). Omdat tram 3 niet meer rijdt tussen Esplanade en De Wand komt er een nieuwe tramlijn 35 tussen Esplanade en Weldoeners (zie verder).

Tram 10 krijgt 10 nieuwe haltes, waaronder twee namen van bekende vrouwen: Simone Veil en Marguerite Yourcenar. In Neder-Over-Heembeek rijdt tram 10 door de Heembeekstraat, de François Vekemansstraat, Groenweg, langs het Nelson Mandela-stadion, de Ransbeekstraat, de Tyraslaan en de Bruynstraat.

Wat betekent dit voor jou?

Het goede nieuws is dat er een nieuwe, efficiënte verbinding komt tussen het centrum en Neder-Over-Heembeek.  Je kunt instappen vanaf grote haltes zoals Albert, Zuidstation, De Brouckère, Rogier en Noordstation.

Neem je normaal tram 3 tussen Churchill en Heembeek? De lijn blijft ongewijzigd tussen deze haltes, behalve dat hij wordt gewijzigd in nummer 10. Neem je tram 3 voorbij Heembeek naar Esplanade? De nieuwe lijn 35 zal dit traject overnemen. Je moet overstappen in Heembeek.

Nieuwe lijn 35

De nieuwe lijn 35 rijdt tussen Weldoeners en Esplanade. Ze volgt het traject dat tram 3 deed tussen Esplanade en Heembeek en rijdt verder op de sporen van tram 7 tussen Heembeek en Meiser. In Meiser zal de tram twee haltes verder rijden op de sporen van tram 25, alvorens te eindigen in Weldoeners.

Het grote voordeel van deze lijn is niet alleen dat Esplanade bedient blijft maar ook en vooral een verdubbeling van de capaciteit tussen Meiser en Van Praet! Dat betekent minder lang wachten, meer plaats en dus meer comfort.

Wat betekent dit voor jou?

Reis je met tramlijn 7 tussen Meiser en Van Praet? Het goede nieuws is dat lijn 35 wordt toegevoegd aan dit traject. Je krijgt dus meer trams op dit traject en kortere wachttijden.

Stap je over op tram 3 of 4 naar De Wand? Dan kun je op tram 35 blijven zitten, die je rechtstreeks naar De Wand en Esplanade brengt. 

Wijzigingen bussen 47 en 57

Omdat bus 57 voor een groot stuk hetzelfde traject volgt als dat van tram 10 (tussen Noordstation en Militair Hospitaal) en dat van bus 47 (tussen Militair Hospitaal en Vilvoorde Station) wordt deze lijn overbodig en dus verdwijnt ze.

De reisweg van bus 47 wijzigt wel licht. Ze rijdt nu een stuk lang het kanaal en maakt een lokale lus in Heembeek. Het goede nieuws is dat je in plaats van een bus een grote tram in eigen bedding krijgt.

Wat betekent dit voor jou?

  • Neem je bus 47 tussen het station van Vilvoorde en het Militair Hospitaal? Dan verandert er niets voor jou.
  • Neem je bus 47 tussen Heembeek en Militair Hospitaal? Kies voor de nieuwe tram 10. Die is sneller en comfortabeler dan de bus.
  • Neem je bus 57 bus tussen Van Praet en Militair Hospitaal? Neem lijn 47.
  • Neem je bus 57 tussen Van Praet en Noordstation? Neem lijn 10 want die is sneller en comfortabeler.
Gerelateerde artikelen
Deel

Suivez-nous