Startpagina MIVB Stories
MIVB stories, welkom achter de schermen van de MIVB
MIVB stories, WELKOM ACHTER DE SCHERMEN VAN DE MIVB
MIVB stories

Achtergrond : « bustreintjes »

Na onze post over vertragingen in de metro, is het de beurt aan de bussen en meer bepaald een vreemd fenomeen: de “bustreintjes” of meerdere bussen van dezelfde lijn die vlak na mekaar rijden.

Je hebt het ongetwijfeld al eens meegemaakt : je wacht tevergeefs op de bus en plots, uit het niets, duiken er drie tegelijk op. Dat noemen wij in het jargon een “bustreintje”. Heel frustrerend en uiteraard niet de bedoeling.

Doe het zelf

Op de website Why do buses bunch kan je zelf bekijken hoe het precies in zijn werk gaat. Klik op een bus in de lijst en houd vast. Je zal zien wat er gebeurt: als een bus vertraging oploopt door een incident (verkeerd geparkeerde wagen, onaangekondigde werf,…) of hij zit gewoon vast in het verkeer, dan zal er meer volk staan te wachten aan de halte. Meer mensen aan de halte, dat wil ook zeggen dat er meer tijd nodig is om op te stappen. Dat zorgt op zijn beurt voor extra vertraging en een vicieuze cirkel. Want volgende bus haalt zijn vertraagde collega in. Die blijft dan weer “steken” achter de vertraagde bus, en wordt op haar beurt ingehaald.

En bij ons?

Het is mogelijk om vertragingen van bussen te vermijden :

  • dankzij eigen beddingen kunnen bussen zonder problemen verder rijden en vermijden ze files
  • door je ticket niet op de bus te kopen. De gemiddelde tijd nodig om een vervoerbewijs te kopen bedraagt 30 seconden. Dat lijkt weinig, maar als de frequenties hoog zijn, en er dus veel bussen op de lijn rijden, volstaat een bijkomend probleem of een iets langere wachttijd aan een verkeerslicht dat bus haar voorganger inhaalt.
  • dankzij intelligente verkeerslichten: deze lichten analyseren de verkeersstromen en passen zich aan. Praktisch, want ze helpen alle weggebruikers.
  • door de schooluren aan te passen: in sommige wijken hebben scholen hun openingsuren onderling op mekaar afgestemd, al is het maar dat ze enkele minuten verschillen. Zo hoeven niet alle leerlingen samen dezelfde bus te nemen, met mogelijke vertraging tot gevolg.

Niet vergeten ook dat onze bussen vaak slachtoffer zijn van dubbelgeparkeerde wagens of andere obstakels die de doorkomst bemoeilijken. In 2014 telden we zo meer dan 1.500 onderbrekingen. Het is helaas moeilijke om deze plaag in te dijken.

Wat doen we als er zich een « bustreintje » vormt ? 

We komen niet tussen zolang de vertraging kan geabsorbeerd worden aan het eindpunt. Het uurrooster terug op orde zetten impliceert immers dat er een bus rechtsomkeer maakt en daarbij zijn reizigers verplicht moet laten uitstappen. Bovendien kunnen onze gelede bussen niet zomaar overal rechtsomkeer maken: kan je je voorstellen dat de 71 ergens op de lijn een U-bocht maakt, terwijl de 48 dat op één van de vele ronde punten wel kan?

Op strategische plaatsen in de stad hebben we wel bussen opgesteld die kunnen inspringen. Zij helpen ons om de regelmaat op een lijn te herstellen, om defecte bussen te vervangen of te fungeren als pendelbus bij een probleem met een metro of tram. Het zijn de echte Sint-Bernardussen van het net!

Ter herinnering: tijdens de spits rijden er in Brussel zo’n 580 bussen tegelijk. Onze dispatching zit dus allesbehalve verlegen om werk 😉

Wat kan je zelf doen ?

Stel dat verschillende bussen tegelijk aan je halte verschijnen, wat doe je dan? Het is verleidelijk en instinctief om op de eerste bus te stappen, maar dat doe je beter niet. In de tweede zit minder volk en is het dus comfortabeler. De reizigersstromen worden beter verdeeld en het laat ons toe de vicieuze cirkel te doorbreken.

Gerelateerde artikelen
Deel

Suivez-nous