Startpagina MIVB Stories
MIVB stories, welkom achter de schermen van de MIVB
MIVB stories, WELKOM ACHTER DE SCHERMEN VAN DE MIVB
MIVB stories

Alles over de verhoging van de frequenties

Drie keer per jaar kent ons net een aantal verbeteringen. Een nieuwigheid waar onze reizigers altijd op wachten is de verhoging van de frequenties. Maar hoe kiezen we de lijnen waar we meer voertuigen inzetten? We leggen je alles uit.

In februari, bij het begin van de schoolvakanties en bij de start van het nieuwe schooljaar. Dat zijn de momenten waarop we wijzigingen op ons net doorvoeren: wijziging van trajecten, verbeterde frequenties… Allemaal om de ons aan te passen aan de realiteit op het terrein en het stijgend aantal reizigers. Het valt soms ook samen met de start van grote werven.

Het hoeft natuurlijk geen betoog dat de lijnen die betere frequenties krijgen diegene zijn die dat het meest nodig hebben. Soms ligt de toestroom aan reizigers zo hoog dat er extra voertuigen nodig zijn om iedereen in comfortabele omstandigheden te vervoeren.

We tellen de reizigers op verschillende manieren:

  • dankzij de anonieme gegevens van de MOBIB-valideringstoestellen. We kunnen het niet genoeg zeggen: zijn MOBIB-kaart valideren laat toe de frequentie op jouw lijn te verhogen.
  • een ploeg van statistici die actief is op onze lijnen. Zij tellen het aantal passagiers dat opstapt. Ze zijn met een tiental en zitten dagelijks verspreid over de stad. Heb je ze nog nooit gezien? Dat is normaal, want ze dragen geen uniform en dus niet meteen herkenbaar.
  • als een voertuig vol zit en de chauffeur moet mensen weigeren, dan kan hij op een alarm drukken om dit te signaleren.
  • de dispatching kan chauffeurs ook vragen hoeveel reizigers op hun voertuig zitten.

Ook de klachten van reizigers spelen een grote rol. Met al deze gegevens zijn er honderden verschillende verbeteringen mogelijk. Maar hoe de beste kiezen ?

Er wordt rekening gehouden met verschillende elementen:

  • het budget: de frequenties verhogen heeft een prijs, want je zet extra voertuigen en bestuurders in. We maken die keuzes op basis van wat onze middelen toelaten.
  • de technische haalbaarheid: aan onze eindpunten kunnen we geen onbeperkt aantal voertuigen ontvangen. En op sommige wegen kunnen geen grote voertuigen rijden.

Je begrijpt het, geen gemakkelijke opdracht voor ons departement Network! Zij moeten objectiveren en alle gegevens kruisen. Of het nu statistieken zijn, de realiteit op het terrein, klachten, vragen van bewoners of hun bezorgdheden over meer voertuigen in hun wijk. Heel moeilijk dus om iedereen tevreden te stellen. Maar er bestaat een manier waarop je de balans in jouw voordeel kan doen omslaan: valideer altijd je MOBIB, ook bij overstappen, en contacteer ons als je een weerkerend capaciteitsprobleem vaststelt op een van onze lijnen.

Een voorbeeld : buslijnen 84 en 87

Tussen 2011 en 2013 kregen we jaarlijks tussen de 50 en de 60 berichten over de frequentie en vertragingen op lijn 84. Tijdens de vorige verbeteringen hebben we de frequenties verhoogd en geleden bussen ingezet. Het resultaat: in 2014 en tot vandaag slechts 25 berichten over deze lijn. Maar we zetten onze aanpak verder: vanaf 31 augustus neemt lijn 87 het stuk Berchem Station – Beekkant voor zijn rekening met gelede bussen en een hogere frequentie gedurende de hele dag (meer weten). En we hopen natuurlijk dat het aantal klachten nog daalt!

Gerelateerde artikelen
Deel

Suivez-nous