Startpagina MIVB Stories
MIVB stories, welkom achter de schermen van de MIVB
MIVB stories, WELKOM ACHTER DE SCHERMEN VAN DE MIVB
MIVB stories

MIVB date: achter de schermen van de tram

Wij openen graag de deuren van onze stelplaatsen tijdens opendeurdagen. Op 5 december kregen een handvol gelukkigen echter een vroege Sinterklaas, want ze konden onze stelplaats in Haren bezoeken tijdens een speciale “MIVB date”.

Onze stelplaats in Haren is de grootste: op een oppervlakte van 31 hectare werken 1.550 medewerkers (bestuurders, maar ook technisch en administratief personeel…). Er worden 260 bussen en 95 trams gestald als ze niet in dienst zijn. Voor het onderhoud van onze voertuigen gebruiken we de meest moderne technieken. De stelplaats hergebruikt het regenwater voor het sanitair en het wassen van de tram.

Une photo publiée par Arnaud (@arn_lau) le

Aspirotram en tramwash

We beginnen met een bezoek van de aspirotram, een gigantische stofzuiger die de binnenkant van onze trams reinigt. Een grote buis op de eerste deur zuigt alle papiertjes en stof op. Bescherming en veiligheidsbril verplicht! Als je in de tram staat is het gevoel bijzonder. Als je onze gasten mag geloven dan doet het denken aan een stevig uitwaaien aan de Noordzee.

Bruno Op de Beek had trouwens dezelfde indruk tijdens de opnames van Verboden Toegang op Bruzz. Je kan de uitzending hier herbekijken:

Nadien beleven we de tramswash in de tram: voorwas, was en besproeiing van onze tram met een speciaal product dat stof en vuil afstoot.

Onze medewerkers geven dagelijks aan elke tram een oppervlakkige reiniging. Om de 2.500 kilometer hangen we elk voertuig aan onze apsirotram. Elke 5.000 kilometer volgt een complete kuisbeurt, zowel binnen als buiten. En elke 15.000 kilometer wordt de vloer grondig onder handen genomen: kauwgom wordt verwijderd en de vloer krijgt een nieuwe beschermende polymeerlaag.

Het water in de wasstations (bus, metro, tram) is grotendeels afkomstig van regenwater. Eens gebruikt, wordt het water gefilterd en gerecycleerd zodat het nog een keer kan dienen. Voor een tramwash is zo’n 450 tot 500 liter nodig, afhankelijk van het model. Het is dus geen te verwaarlozen ecologische maatregel.

Achter het stuur van een bus en (bijna) van een tram

In het opleidingscentrum experimenteren onze gasten door plaats te nemen in de tramsimulator. Op ons oefenterrein kunnen ze zelf met een bus rijden!

Alle concentratie is broodnodig als je een bus bestuurt die 2,55m breed en 12 meter lang is. Dat begrijpen onze genodigden meteen. De opleiding van een trambestuurder duurt 33 dagen, terwijl die van een buschauffeur 44 dagen in beslag neemt. De tram is niet onderworpen aan de wegcode en tijdens hun opleiding leren de toekomstige bestuurders vooral omgaan met het voertuig. Tijdens de 44 dagen durende busopleiding moeten de aspirant-chauffeurs 9 examens afleggen. Op het programma staan de wegcode, mechanica, specifieke regels bij de MIVB, defensief rijden, ongevalpreventie, ecologisch rijden, stressbeheer, contact met de klanten,… maar ook het certificaat van vakbekwaamheid dat onmisbaar is voor personenvervoer en de overgang naar rijbewijs D.

Onze tramsimulator bootst quasi levensecht de omstandigheden na die een bestuurder ziet vanuit zijn stuurpost. De instructeurs kunnen de configuratie van de sporen bepalen en zelfs kiezen welke weersomstandigheden ze loslaten op onze toekomstige wattman.

De avond eindigt met een wedstrijd met als prijzen onder meer een oud oranje valideringstoestel en enkele artikelen uit de Mivbstore.

Bonne nuit les trams! #stibdate

Une photo publiée par Kristell Haas (@kristell_hs) le

Slaapwel trams ! 🙂

Gerelateerde artikelen
Deel

Suivez-nous