Rise and shine! Part 1: de schoonmaak van onze trams

Wij gingen op bezoek bij Raymond, in het tramdepot Edingen in Molenbeek. Hij werkt al 40 jaar bij de MIVB, waarvan 17 jaar in het depot genoemd naar de gelijknamige straat. Hij poetst met hart en ziel onze trams.

Raymond tramwash MIVB STIB

Raymond

“Vóór ik hier aan de slag ging, werkte ik bij de MIVB als trambestuurder. Maar door rugproblemen kon ik de job niet langer uitoefenen. Ik mag geen uren na elkaar blijven stilzitten. De MIVB bood mij de kans om in de Edingenstraat te komen werken en ik ben enorm blij dat ik dit kan doen. Ik haal veel voldoening uit mijn job en heb goeie collega’s. Wat wil je nog meer?”

Wasbeurt van het interieur

“Het eerste waar je naar kijkt als je op de tram stapt, is de vloer. Ik ben fier als ik eraan denk dat dankzij mij de reizigers naar een propere vloer kijken!”, straalt Raymond.

“Er zijn drie verschillende soorten wasbeurten voor onze trams”, zo vertelt Raymond. “De wasbeurt na 60.000 km (ongeveer 1 keer per jaar) is een grondige wasbeurt en neemt zo’n 12 uur in beslag met 2 collega’s. We nemen de tram van kop tot teen onder handen: het plafond, de kastjes bovenaan, de ramen, de zetels, de bestuurderspost, de vloer… niets ontsnapt aan onze boenwas. Eerst stofzuigen we alles, dan ontvetten we en op het einde krijgt alles een wasbeurt met water en antibacteriële zeep. Op de stangen verwijderen we ook de restjes leer met een speciaal product. De vloer krijgt na de grondige reiniging een nieuwe vernislaag.”

“Hier in het depot in Molenbeek hebben we een superstofzuiger die met lange buizen verbonden is met containers langs de stelplaats”, vertelt Raymond zichtbaar geamuseerd. “Het aansluitstukje met het borsteltje is zelfs een uitvinding van de MIVB, die erg handig is om de tram te stofzuigen tot in de kleinste hoekjes. Om kauwgom te verwijderen hebben we dan weer een speciale stoommachine die werkt onder hoge druk. De kauwgom lost op dankzij een chemisch product. Zo kunnen we het goedje gemakkelijker weghalen.”

brosse aspirateur stofzuiger borstel

“De wasbeurt op 30.000 km, 2 keer per jaar, is dezelfde wasbeurt van de 60.000 km, maar dan zonder de kastjes en het plafond”, zegt Raymond. “En om de 14 dagen, of om de 2.500 km, wordt elke tram gewassen met water en zeep.”

Tramwash

“Voor de buitenkant van de tram is er de tramwash! Het principe is net hetzelfde als bij de carwash, alleen hebben we een systeem dat schade aan de pantograaf moet voorkomen. Veiligheid staat voorop: zodra de pantograaf de antenne van de tramwash raakt, wordt het systeem stilgelegd. En vooraleer de verantwoordelijke voor de tramwash het systeem aanzet, roept die luid ‘attention !’ om zeker te zijn dat er niemand aan de andere kant van de tram aanwezig is. Per dag passeren ongeveer 3 trams in de ‘tramwash’. Er is ook een stukje met de hand te wassen, daar waar het water van het carbonnen gedeelte onder de pantograaf naar beneden loopt.” Raymond vertelt ons alles met veel overgave. Er is geen twijfel mogelijk: deze man is gepassioneerd door zijn werk 🙂

tramwash stibmivb

Zand in de tram

Na de uitleg van Raymond over hoe hij de tram proper maakt, heeft hij het over het hoe en waarom van zand in de tram.

“Om ervoor te zorgen dat de tram onder alle omstandigheden goed kan remmen, voegt de tram zelf zand toe in de sporen. Door zand voor de wielen te strooien bij het remmen, heeft de tram meer grip. Voor de oudere trams (type PCC900 en PCC700) moeten we de zandreservoirs manueel aanvullen met de kruiwagen, wat ongeveer een halfuurtje in beslag neemt. De trambestuurder controleert bij elke terminus of er nog genoeg zand in de reservoirs aanwezig is en vult aan indien nodig.”

zandreservoir-tram

“Bij de nieuwere trams (type T3000 en T4000) gaat een lichtje branden op het dashboard van de bestuurder en aan het reservoir zelf, om aan te geven dat het zand bijna op is. Dan moet de tram naar het spoor 1 van depot Molenbeek komen: met 8 zandpistolen kunnen we de 8 reservoirs (4 aan elke kant) aanvullen. Dat duurt amper 15 minuutjes!”

zandpistool

“Het hoogseizoen voor ons is wanneer het regent of in de herst bij het vallen van de bladeren. De trams verbruiken dan veel zand en we vullen dagelijks ongeveer 10 à 11 trams bij. De opvolging gebeurt via een Excelfile: aan de hand van het aantal gereden km wordt bepaald wanneer we het zand moeten toevoegen. We rekenen ongeveer 1000 kilometer per herlaadbeurt. Het bestand kan tot 3 keer per dag geüpdatet worden. Wij staan paraat om alle trams te bedienen, want bij de MIVB gaat veiligheid boven alles!”, besluit Raymond.

Wij hopen in elk geval dat de volgende keer je een blinkende tram binnenstapt eens denkt aan Raymond!