Beroep van de toekomst: elektromecanicien

Bij de MIVB vinden we meer dan 300 verschillende beroepen terug, waaronder ook elektromecaniciens. Er is een groot verschil met zijn broertje de mecanicien, want de elektromecanicien gaat, onder meer met een computer, op zoek naar defecten. Vandaag vertellen we je alles over dit beroep, dat erg gevraagd is bij de MIVB. Logan vertelt ons hoe een gewone werkdag er voor hem uit ziet. Elektromecanicien, is dat dan het beroep van de toekomst? Logan is overtuigd van wel. “Je kan je niet blijven verschuilen in het verleden. Het vervoer van de toekomst is elektrisch!”

Ongeveer 80 mensen doen het onderhoud van de bussen in de stelplaats Jacques Brel. Onder deze werknemers zitten ook de elektromecaniciens. Die krijgen van hun overste elke dag een werkblad. Onderhoud van de motor, van de transmissieas, oplossen van een defect van de vorige dag, controle van de bestuurderspost of de versnellingsbak, iedereen weet precies wat hij/zij moet doen. In deze vrolijke bende vinden we ook Logan, 26 jaar, die al 5 jaar bij de MIVB werkt. Hij vertelt: “Zodra we ons werkblad gekregen hebben, kunnen we aan de slag. Ik haal mijn computer boven en ik maak een diagnose op van een bus. Elke dag is anders!”

Goede sfeer

“Al van kinds af wou ik graag met mijn handen werken. Daarom ging ik elektromechanica studeren. Ik heb mij gespecialiseerd in hydropneumatica, want ik hou van grote voertuigen zoals bussen en vrachtwagens. Voor mij is elektromecanicien echt een toekomstberoep met veel mogelijkheden… vooral met de komst van de hybride en elektrische bussen”, zegt Logan.

“In mijn zevende jaar van de beroepsopleiding moest ik een eindwerk maken. In de jury zat een werknemer van de MIVB. Hij heeft me achteraf aangesproken en me een job als elektromecanicien voorgesteld in het depot Jacques Brel. Ik ben heel tevreden met mijn werk hier. Voor mij zijn er geen nadelen. Het loonpakket is interessant, de MIVB biedt werkzekerheid en het afgesproken uurrooster is als een droom voor mij. Zelfs met de shiften!”, gaat Logan verder.

In zijn team werkt iedereen in drie shiften: de vroege shift van 6 tot 14 uur, de late van 14 tot 22 uur en de nacht van 22 tot 6 uur. “Zelfs al lijkt dat misschien zwaar, de uurroosters zijn goed afgesproken en het roulement is vast. Ik ben blij dat ik weet hoe mijn rooster er morgen uitziet. Ik kon ook als zelfstandige aan de slag gaan, maar het zou moeilijk geweest zijn, zeker in het begin. Hier bij de MIVB heb ik tal van groeimogelijkheden en er hangt een goeie sfeer in ons team”, vat Logan samen.

Wat houdt dat in, werken als elektromecanicien bij de MIVB?

Op het terrein of in één van onze stelplaatsen verzekeren onze technici de depannages en het onderhoud van onze voertuigen. Ze zorgen er ook voor dat alle boordsystemen correct functioneren en dat alle voorziene uitrustingen werken.

Elektromecaniciens zijn onmisbaar in onze depots omdat al onze apparatuur continu moet worden onderhouden:

– Onze bussen: chassisonderhoud, vering, motor, versnellingsbak, koppeling, assen, remmen, deuren, …
– Onze trams en metro’s: onderhoud van pantografen, deuren, bestuurderspost, …
– Signalerings- en verkeerslichtsystemen op ons netwerk
– Motoren van elektrische schakelaars op ons netwerk
– Onze stations: verlichting, roltrappen, liften, toegangsdeuren (valideringstoestellen, verkoopautomaten), …
– Onze metrostations, transformators en verdeelstations (hoogspanning, gelijkstroom, transformatoren)
– Alle elektrische installaties en laagspanningsinstallaties (PLC’s, elektrische signalen, onze kantoren, …)

Onlangs vroegen we aan Logan of hij het gezicht wou worden van een nieuwe aanwervingscampagne. Je kan er niet naast gekeken hebben, het zeil heeft een hele tijd aan Rogier gehangen.

Overtuigd? Dan weet je wat er je te wachten staat:

jobdag elektromecanicien

 

Rogier HR STIBMIVB