Alles over onze zomerwerven 2019

Terwijl de eerste zomerwerf van de MIVB op kousenvoeten van start is gegaan, leek het ons nuttig om het hoe en waarom van onze werven uit te leggen. Wat staat er dit jaar gepland, waarom moeten die grote werken altijd in de zomer plaatsvinden en is dat allemaal wel nodig? In deze blogpost kom je alles te weten over de zomerwerven van 2019.

Drie grote werven

Deze zomer hebben we drie grote werven

  • Brugmannlaan: van 29/06/2019 tot 01/09/2019 (meer info)
  • Jules Lahayestraat: van 08/07/2019 tot midden 2020 (meer info)
  • Sint-Lambertusplein: van 08/07/2019 au 18/08/2019 (meer info)

Er zullen ook andere verstoringen en kleine werven plaatsvinden op ons net:

  • De Tour de France vertrekt dit jaar in onze hoofdstad, in het weekend van 6 en 7 juli. Goed nieuws: de MIVB is gratis. (meer info)
  • Op 27 en 28 juli rijdt er geen metro tussen IJzer en Elisabeth wegens werken in de autotunnel. We profiteren van deze onderbreking om onze sporen te vernieuwen.
  • Brussel Mobiliteit plant werken op het kruispunt Diamant, wat gevolgen heeft voor enkele van onze lijnen (12, 21, 28, 29, 79 en N05): ze worden omgeleid naar Meiser.
  • In het kader van ons Busplan rijdt lijn 12 vanaf 8 juli niet meer langs Diamant, maar langs Meiser.

Je kan uiteraard alle informatie over onze werven terugvinden op onze website.

Waarom doen we deze werken tijdens de zomer?

Om de gevolgen voor het verkeer en de hinder voor de bewoners te beperken vinden deze werken voornamelijk plaats tijdens de zomervakantie. Eerst en vooral omdat het weer dan gunstig is voor dit soort werken. Minder regen + geen vorst + meer zon=betere omstandigheden.

Het is ook veel kalmer tijdens deze periode. Heel wat mensen zijn op vakantie en dus storen we minder reizigers met onze onderbrekingen. Ook het autoverkeer is minder druk, net als het gebruik van ons net. Veel makkelijker dus om straten af te sluiten en omleidingen te voorzien.

Tijdens de zomervakantie hebben we ook meer voertuigen te beschikking, omdat we rijden volgens de zomerregeling. Die voertuigen kunnen we inzetten om pendeldiensten te verzekeren. Tijdens het jaar ligt dat veel moeilijker, omdat we ons voertuigenpark dan zo goed als volledig gebruiken.

De zomervakantie is ook de enige periode van twee opeenvolgende maanden waarin we in deze omstandigheden kunnen werken.

Meer comfort voor onze reizigers

We tellen zo’n 286 km tramsporen (cijfers jaarverslag 2018) die we gemiddeld om de 25 à 30 jaar moeten vervangen. Op sommige plaatsen, bijvoorbeeld in bochten waar de sporen sneller verslijten, moet dat nog sneller. In bochten ligt de slijtage hoger en moeten we sporen zelfs sneller vernieuwen.

Ook al begrijpen we dat de hinder niet leuk is, deze vernieuwingen zijn absoluut noodzakelijk voor de veiligheid en het comfort van onze reizigers! Een versleten spoor betekent ook dat de wielen van onze trams sneller verslijten. Dat zorgt dan weer voor meer geluidshinder en hogere onderhoudskosten. Bovendien gelden op versleten sporen snelheidsbeperkingen wat kan leiden tot minder goede frequenties. De sporen moeten dus op tijd vervangen worden om een goede dienstverlening te verzekeren, in alle veiligheid.

Momenteel voorziet onze meerjarenplanning dat we 11 kilometer sporen per jaar vernieuwen. In de praktijk blijkt het helaas niet altijd mogelijk om de nodige vergunningen te bekomen voor deze werken. Daardoor vernieuwen we helaas gemiddeld 9 kilometer sporen per jaar. Ons net heeft deze vernieuwingen echter broodnodig want het aantal trams stijgt en ze zijn ook groter en zwaarder, waardoor de sporen sneller slijten.

Daarom heeft de MIVB beslist het ritme van de vernieuwingen op te drijven van 11 kilometer naar 15 kilometer per jaar. Bovendien plannen we nu 10 ipv 5 jaar op voorhand om beter te anticiperen op de vergunningsaanvragen. Ons jaarlijks budget voor spoorvernieuwingen bedraagt 50 miljoen euro.

Intussen voeren we meer preventief onderhoud uit. Het gaat om visuele inspecties, smeren en slijpen van de sporen…

Anti-trillingstapijt

Bij vernieuwing van de sporen, profiteren we ervan om een anti-trillingstapijt aan te leggen. Die antitrillingsmat werd in samenwerking met de MIVB ontwikkeld. De sporen worden met rubber omhuld en op een betonplaat geplaatst die op zijn beurt op een rubberen mat ligt. De rubber bestaat voor een deel uit gerecycleerde banden van onze eigen bussen! Dankzij deze trillingsmat verbetert het dagelijkse leven van de buurtbewoners: zij zullen de trillingen van voorbijrijdende trams duidelijk minder voelen.

We bekijken bij elke werf ook telkens de mogelijkheid of we haltes toegankelijk kunnen maken. En onze collega’s van Brussel Mobiliteit zorgen in bepaalde gevallen voor de heraanleg van de hele openbare ruimte, van gevel tot gevel.

chantier buyl pose tapis anti vibrationchantier été stib werf MIVB

Informeren en begeleiden

Zoals bij elke werf informeren en begeleiden we. Medewerkers ter plaatse maken je wegwijs, onze reiswegplanner geeft de omleidingen weer, we voorzien pendelbussen en informatie via leaflets, affiches en infoborden. Bezoek onze website voor meer informatie.

En je kan ons natuurlijk vinden op sociale media of via de telefoon mocht je vragen hebben. We helpen je met plezier!