Buslijn 71 viert 50ste verjaardag

Wie is geboren in Brussel en wordt dit jaar 50? Ja, Brian Molko van de band Placebo… Maar er is nog iemand jarig: buslijn 71. De lijn op het MIVB-net is een voorloper op vele gebieden en rijdt door de straten van Oudergem, Elsene en het Brusselse stadscentrum. We nemen de geschiedenis van deze bijzondere buslijn hier onder de loep!

Lijn 71 vertelt zelf haar verhaal

Laat je in deze podcast meenemen op een reis door Brussel door niemand minder dan… Lijn 71 zelf!

De meest gebruikte lijn

Laat ons beginnen bij het begin. Lijn 71 is de drukste buslijn van het MIVB-net. Elke dag vervoert ze ongeveer 31.000 reizigers. En met reden, want lijn 71 bedient vele bezienswaardigheden: vanuit het stadscentrum neemt ze de Elsensesteenweg, passeert langs het Flageyplein en gaat verder naar de Begraafplaats van Elsene, de ULB, om te eindigen bij de stelplaats Delta. Met een bus om de 4 minuten tijdens de spits is het de buslijn met de hoogste frequentie.

Lijn 71: een toekomstgerichte lijn

In veel opzichten liep lijn 71 voor op haar tegenhangers van het MIVB-net. Het was bijvoorbeeld de eerste met gelede bussen. Deze harmonicabussen verschenen in 1985 en hadden deuren die de reizigers voor het eerst zelf konden openen met behulp van knoppen, een grote innovatie in die tijd. Wat nu de normaalste zaak van de wereld lijkt, was toen een kleine revolutie. Voorheen bediende de bestuurder de deuren.

Op het gebied van toegankelijkheid legde de lijn in 2005 de basis voor AccessiBus, met de komst van bussen die zijn uitgerust met toegangshellingen voor personen met beperkte mobiliteit. AccessiBus zelf werd op 3 december 2012, ter gelegenheid van de Internationale Dag voor mensen met een beperking, geïntroduceerd op lijnen 12, 21 en 71. AccessiBus geeft aan waar en in welke mate een lijn toegankelijk is. Mensen met beperkte mobiliteit kunnen zo makkelijker reizen, dankzij meer informatie over haltes, toegangshellingen met gecontroleerde toegang en opgeleid personeel. Sinds 2021, 9 jaar later, zijn alle Brusselse dagbuslijnen AccessiBus.

Zoals goede wijn…

Is lijn 71 met de tijd verbeterd. Dankzij de verschillende aanpassingen langs het traject, is de bus nu veel sneller dan enkele jaren geleden. Om van Delta naar De Brouckère te gaan (of omgekeerd), bespaar je tot 7 minuten in vergelijking met datzelfde ritje in 2016. De winst is het grootst tijdens de spits, omdat de bussen nu veel minder last hebben van files dankzij busbanen en eigen beddingen. Je reis is een stuk betrouwbaarder geworden.

Geen bussen meer die in de file staan tussen Naamsepoort en Troon, geen voetgangers meer die je voorbij stappen op weg naar Elsene. Lijn 71 beschikt nu over een aantal eigen beddingen en andere voorzieningen die het verkeer veel vlotter laten verlopen: de Hippodroomlaan, de Buyllaan, de Regentlaan tussen Troon en de Naamsepoort, de Ravensteinstraat en de Wolvengrachtstraat tussen Arenberg en De Brouckère en de Fraiteurbrug. De Elsensesteenweg is bovendien volledig ingericht als voetgangerszone die overdag alleen toegankelijk is voor bussen, taxi’s en fietsen.

Lijn 71 is op 50-jarige leeftijd in topvorm!

50 jaar, dat moet gevierd

Gelukkig zijn er onderweg voldoende plaatsen om te vieren: het stadscentrum, Bozar, Sint-Bonifatius, Flagey, Cim d’Ix… Je vindt genoeg plaatsen om iets te drinken en te eten, maar ook om te genieten van een toneelstuk, een concert of gewoon om tot rust te komen terwijl je naar de sterren staart in gezelschap van eenden langs de Vijvers van Elsene.

Niet verrassend was busijn 71 de eerste die ’s nachts reed. Vanaf maart 2003 liet de N71-lijn toe dat feestgangers op vrijdag- en zaterdagnacht tot 3 uur ’s nachts naar huis konden gaan. Deze lijn verdween in 2008 met het begin van de Noctisbussen. Het traject werd grotendeels overgenomen door de lijn N09. Die rijdt op vrijdag- en zaterdagnacht. Maar je vraagt je misschien af hoe je doordeweeks thuis geraakt na een feestje? Geen zorgen. Sinds 2017 rijdt de lijn 71 ook op donderdag tot 3 uur ’s nachts. Is dat geen goed nieuws?

buslijn 71 mivb vintage 1985
Buslijn 71 in 1985 : gelede MS, Paleizenplein. (foto A. Vandecasteele)

Enkele belangrijke data voor lijn 71

Een jubileum betekent een terugblik. Hier zijn een paar belangrijke data in de geschiedenis van lijn 71.

  • 11 november 1972: de stelplaats Delta en buslijn 71 worden geopend.
  • 30 juni 1973: de lijn wordt verlengd van Delta tot het Pinoyplein, nabij het huidige station Herrmann-Debroux.
  • 19 maart 1974: de lijn wordt verlengd tot de Demeylaan.
  • 8 april 1977: aanleg van een speciale busbaan in de Stormstraat en Warmoesberg, tussen De Brouckère en Centraal Station.
  • 24 maart 1985: lijn 71 wordt beperkt tot Delta, na de opening van het metrostation Herrmann-Debroux.
  • 1 juni 1985: gelede bussen worden geïntroduceerd op het MIVB-net. Lijn 71 is de eerste die met deze voertuigen wordt uitgebaat.
  • 21 februari 2002: in de Stormstraat, Wolvengracht, Arenberg en de Schildknaapstraat worden de eigen beddingen getest.
  • 21 maart 2003: de N71-lijn wordt de eerste nachtlijn op vrijdag en zaterdag tot 3 uur ’s nachts.
  • 14 maart 2005: bussen met oprijplaten voor mensen met beperkte mobiliteit worden geïntroduceerd op lijn 71.
  • 28 augustus 2008: lijn N71 rijdt voor het laatst in de nacht van 28 op 29 augustus 2008.
  • 3 december 2012: AccessiBus geeft de mate van toegankelijkheid aan van de lijnen 12, 21 en 71.
  • 9 november 2017: buslijn 71 rijdt ook op donderdagnacht tot 3 uur.
  • 8 juli 2018: de Elsensesteenweg wordt deels autovrij. Ze is nu alleen toegankelijk voor bussen, taxi’s en fietsen van 7 tot 19 uur.
  • 4 november 2019: een nieuwe eigen bedding wordt in gebruik genomen op de Regentlaan, tussen Troon en Naamsepoort.
  • 29 augustus 2022: de frequentie van lijn 71 wordt in de spits verhoogd naar 4 minuten, een primeur voor een buslijn.
  • 11 november 2022: lijn 71 blaast 50 kaarsjes uit.

Ook onze reizigers getuigen over lijn 71