Maak kennis met Nicolas: de instagrammende metrobestuurder

Vier jaar geleden begon Nicolas voor de MIVB te werken. Toen hij na een carrière in de horeca metrobestuurder werd, had hij niet verwacht een nieuwe passie te vinden… die hij dagelijks deelt op Instagram. Een blik op Nicolas’ carrière als metrobestuurder en -liefhebber.

Tot ik iets beters vind

“Toen ik bij de MIVB kwam, dacht ik dat het alleen maar zou zijn tot ik iets beters zou vinden”, legt Nicolas uit. “Maar ik werd aangenaam verrast en vond de job meteen leuk. Ik ben nu vier jaar metrobestuurder en ik heb echt mijn passie ontdekt.”

Nicolas werkte in de horeca voor hij bij de MIVB terechtkwam. Hij besloot zijn carrière over een andere boeg te gooien. Zijn vriendin, trambestuurder bij de MIVB, stelde hem voor om bij de Brusselse openbaarvervoermaatschappij te komen werken. “Waarom ook niet?” zei hij tegen zichzelf, en zo geschiedde.

Zoals een oude Ford Mustang

Na een stage in de stations als multimodaal agent, reed Nicolas voor het eerst met de metro. “Ik ben opgeleid in de oude MX-metrotoestellen en persoonlijk vind ik ze geweldig. Voor mij is het alsof ik in een oude klassieke auto rijd… een beetje zoals een oude Ford Mustang! Je moet de machine voelen, uitzoeken hoe je er een goed gevoel bij krijgt. Het rijgevoel is totaal anders”, zegt Nicolas.

“De MX heeft veel onverwachte kwaliteiten”, voegt hij eraan toe. “Hij rijdt al 40 jaar op het net en in tegenstelling tot wat velen denken, is hij zeer betrouwbaar! Het is een levendig voertuig. Het is een stukje nostalgie: toen ik een kind was, was er niets anders dan de MX op het Brusselse net.”

Zijn passie delen op Instagram

Beetje bij beetje raakte Nicolas gepassioneerd door zijn werk en op een dag kreeg hij het idee om een Instagram-account te starten. Hij neemt al zijn foto’s met zijn smartphone. “Ik wilde alles laten zien wat er achter de metrobestuurder zit”, legt hij uit. “Er zijn veel misvattingen over deze baan. Veel mensen denken dat we altijd in het donker zitten, dat het een baan is waarbij we ons vervelen en dat we nooit iets anders dan onze bestuurderskabine zien. Dat is natuurlijk niet helemaal waar! Je hoeft alleen maar naar de foto’s op mijn Instagramaccount te kijken om te zien wat wij allemaal te zien krijgen. Ik ben vooral trots op mijn foto’s met het Atomium. Wie kan zeggen elke dag zo’n uitzicht te hebben? Niet iedereen!”

Voor Nicolas is Instagram een hobby. Het gaat niet om algoritmes, volgers of likes, maar om tonen van alles wat hij ziet. “Ik wil gewoon delen wat ik leuk vind. En ik laat zien dat de reiziger niet hetzelfde ziet als de bestuurder (en omgekeerd). Ik ben niet verplicht dit te doen. Ik leef en deel in het moment”, zegt hij.

Achter de schermen

Nicolas legt uit dat elke dag anders is en dat één van de voordelen van zijn werk is. Er is geen vast schema en dus geen typische dag. Hij komt aan op kantoor, print zijn rittenblad uit en gaat op pad. Nicolas vertrekt meestal met zijn metro op het net zelf, omdat hij verbonden is aan een zone en niet aan een stelplaats. Als je hem wil ontmoeten, moet je in Simonis wachten.

Droomjob

“Ik had het geluk een uitstekende trainer te hebben bij de MIVB. Hij gaf mij zijn passie voor zijn werk en voor de MIVB door. En nu is het mijn beurt om het allemaal te delen”, zegt Nicolas.

Wanneer we hem vragen “Waarom is het zo goed bij de MIVB?”, besluit hij: “Afgezien van de het goede loon en de werkzekerheid, voel ik me echt nuttig. Elke dag vervoer ik duizenden mensen. En sinds ik voor de MIVB werk, heb ik nog nooit tegen mezelf gezegd: “Ik wil vandaag niet gaan werken”. Ik heb het geluk gehad een passie te ontdekken en ik hou van wat ik doe! Een droomjob.”