MIVB stories, welkom achter de schermen van de MIVB
MIVB stories, WELKOM ACHTER DE SCHERMEN VAN DE MIVB
MIVB stories

7 nieuwigheden die je in 2023 mag verwachten op het MIVB-net

nouveautés stib 2023

7 nieuwigheden die je in 2023 mag verwachten op het MIVB-net

Nieuwe voertuigen, nieuwe tickets, maar ook betere toegankelijkheid of lokale groene energie: we hebben in 2023 heel wat nieuwe dingen voor jou in petto. Ontdek hieronder de 7 nieuwigheden die jou te wachten staan dit jaar.

1. Start werf tramlijn 10

chantier NOH

Tram 10 zal het stadscentrum (Rogier) verbinden met Neder-over-Heembeek (Militair Hospitaal). De lijn wordt 5,5 km lang, telt 10 nieuwe haltes en kan tijdens de spits tot 2.400 reizigers per uur vervoeren. In maart 2022 begonnen de werken van de nutsbedrijven, gevolgd door de rioleringswerken. In januari 2023 startte de MIVB met de aanleg van de tramsporen. In het najaar van 2024 zullen de eerste trams er rijden.

2. Groene lokale elektriciteit

De MIVB heeft veel elektriciteit nodig om zijn voertuigen te laten rijden. Die energiebehoefte zal nog toenemen, omdat het de bedoeling is onze busvloot tegen 2035 volledig elektrisch te laten rijden. Daarom sloot de MIVB een overeenkomst af met de Belgische producent van hernieuwbare energie ASPIRAVI, die in België verschillende windparken uitbaat. Op die manier kunnen we rekenen op verschillende bronnen voor hoogspanning en doen we forse besparingen door rechtstreeks bij de leverancier te kopen, buiten de elektriciteitsbeurzen om.

3. Elektrische bussen

De MIVB bestelt dit jaar 94 nieuwe elektrische bussen, waarvan 70 gelede en 24 standaardexemplaren. De levering is gepland voor eind 2024 – begin 2025. Tegelijkertijd past de MIVB haar remises aan voor elektrische bussen en rust ze de eindpunten uit met snellaadstations. Het is een nieuwe stap naar een volledig elektrische vloot. Wil je weten op welke lijnen jij deze bussen zal kunnen nemen? Lees dan onze blogpost “Elektrische bussen bij de MIVB: naar een 100% groene vloot“.

bus électriques stib - elektrische bus mivb
Een elektrische bus aan het snellaadpunt aan Naamsepoort.

4. Voordelig ticket en goedkoop abonnement 65+

Op 1 februari kan jij een nieuw ticket kopen: 75 ritten. Dit ticket is alleen geldig op het MIVB-net, gedurende 90 dagen vanaf de eerste validering. Het biedt meer flexibiliteit aan mensen die thuis werken combineren met 2 tot 3 keer per week heen-en-terugritten op het Brusselse openbaar vervoer. ​

En dat is niet alles, want vanaf juli 2023 krijgen 65-plussers in Brussel een jaarabonnement van 12 euro, zoals nu al het geval is voor studenten en jongeren in Brussel.

valideur mobib stib

5. Meer en betere toegankelijkheid

Tien jaar na de lancering is AccessiBus een realiteit voor alle buslijnen van de MIVB die overdag rijden. Dit informatiesysteem voor reizigers met beperkte mobiliteit zet begin 2023 een nieuwe stap voorwaarts met de integratie van het nachtbusnetwerk Noctis en de oprichting van zijn tegenhanger bij de tram: AccessiTram.

AccessiTram

Met AccessiTram krijgen reizigers met beperkte mobiliteit duidelijke informatie over het toegankelijkheidsniveau van de tramhaltes van de MIVB: zelfstandig toegankelijk, met assistentie of niet toegankelijk. Deze informatie is essentieel om mensen met mobiliteitsproblemen in staat te stellen hun ritjes met een gerust hart te plannen.

Lijn 7 wordt als eerste met dit nieuwe informatiesysteem uitgerust, spoedig gevolgd door de lijnen 3 en 4. Deze lijnen zijn niet willekeurig gekozen: ze worden allemaal uitsluitend uitgebaat met trams van het type T4000, die onlangs werden uitgerust met draagbare toegangshellingen. De oprijplaten zijn opgeborgen in de ruimte voor rolstoelen. Je kan ze makkelijk zelf uitklappen om een rolstoelgebruiker te helpen bij het instappen. Binnenkort vind je deze oprijplaten ook in de T3000-trams.

Toegankelijke haltes ​

Tegelijkertijd gaat de MIVB verder met het toegankelijk maken van haar bovengrondse haltes door rubberen boorden aan te brengen die de ruimte tussen voertuig en perron opvullen. Waar dat niet kan, worden grotere aanpassingen uitgevoerd.

Brussel Mobiliteit installeert ook nieuwe liften in de metro en premetro. In 2023 krijgen station Madou (in het voorjaar) en het station Jacques Brel (aan het eind van het jaar) liften, waardoor het aantal stations met liften op 55 van de 69 komt. Een meer doorgedreven renovatie gebeurt in de stations Park en Centraal Station onder meer voor de verbetering van de toegankelijkheid.

6. Nieuwe trams

In 2023 zal je de Tram New Generation (TNG) voor het eerst zelf kunnen nemen. De bedoeling is om tegen de zomer 5 TNG’s in reizigersdienst te hebben. De nieuwe tram wordt al enkele maanden uitvoerig getest. Eerst gebeurt dat in de tramremise en daarna op het net.

In totaal hebben we 90 voertuigen besteld, waarvan 79 met een lengte van 32 meter en 11 met een lengte van 43 meter. Ze zijn comfortabeler, ruimer en toegankelijker. Hun komst maakt nieuwe lijnen en de vervanging van oude trams mogelijk.

De MIVB wil ook de frequentie van verschillende bus- en tramlijnen in de vroege ochtend, tijdens de daluren en ’s avonds verhogen. Dat geldt voornamelijk voor tramlijnen 7 en 25 en buslijnen naar het stadscentrum.

7. Extra metrostellen

Op dit moment rijden er 18 nieuwe “M7” metro’s op het net. In 2023 komen daar nog 4 metrotoestellen bij. Zo wordt de komst van de eerste reeks van 22 van de 43 bestelde M7’s afgerond. Deze voertuigen rijden op lijnen 1 en 5. Hierdoor komen metrotreinen van het type “Boa” vrij om te gebruiken op lijnen 2 en 6. In 2023 begint fabrikant CAF met de bouw van de tweede serie van 21 M7-metro’s.

metro-automatique-a-bruxelles
Gerelateerde artikelen
Deel

<span data-metadata=""><span data-buffer="">Copyright © 2022 stibstories