Startpagina MIVB Stories
MIVB stories, welkom achter de schermen van de MIVB
MIVB stories, WELKOM ACHTER DE SCHERMEN VAN DE MIVB
MIVB stories

Twee minuten met Tamara, Change Manager metro

Als projectmanager bij de metro na een opleiding van anderhalf jaar weet Tamara wat er zich afspeelt op het terrein. Deze ervaring kan ze goed gebruiken in de grote ontwikkelingsprojecten van de metro. Ze vertelt ons meer over haar parcours.

Hoe kwam je bij de MIVB terecht?

“Na vijf jaar studies economische wetenschappen bij Solvay aan de VUB werkte ik drie maanden voor een oliemaatschappij. Ik gaf er snel mijn ontslag, het was echt niets voor mij. Ik had nood aan een job waar ik me kon in vinden, waar ik mijn steentje kon bijdragen… en dat is het geval bij de MIVB. Met de grote projecten bij de metro kan ik bijdragen aan het Brussel van morgen.”

Hoelang werk je al bij de MIVB?

“Ik werk hier intussen iets meer dan anderhalf jaar maar ik ben feitelijk nog maar een kleine maand aan de slag als projectmanager bij de metro. Ik werd eerst opgeleid voor de beroepen op het terrein, zoals het besturen van een metro en de dispatching, vooraleer ik mijn functie opnam als projectmanager metro. Zo heb ik alles zelf kunnen meemaken en begrijp ik goed wat er zich op het werkveld afspeelt. Ik werd niet enkel geconfronteerd met de beroepen zoals ze zijn, met al hun subtiliteiten, maar ook met de organisatorische aspecten, zoals het werken in ploegen.”

Waaruit bestaat jouw job vandaag?

“Mijn taak bestaat erin om ervoor te zorgen dat de grote projecten bij de metro rekening houden met de operationele realiteit en de noden van het veld. Daarom was het zo belangrijk om deze opleiding te volgen. Vandaag weet ik waarmee mijn collega’s metrobestuurders en dispatchers te kampen krijgen en kan ik dus de link leggen tussen de projecten en het werkveld. Er staan heel wat projecten op til bij de metro: verhogen van de frequenties, indienstneming van nieuwe metrostellen M7, nieuwe signalisatie, nieuwe stelplaatsen, enz. Al deze projecten zijn bovendien verweven: er zijn nieuwe metrostellen, dus er zijn nieuwe remises nodig om ze te stallen, we moeten ook zorgen dat hun onderhoud goed kan gebeuren, enz.”

Als je één iets zou kunnen opnoemen wat je het liefste doet in je job, wat zou dat dan zijn?

“Het is een zeer boeiende job, met heel wat projecten voor het Brussel van de toekomst. Ik beoefen een scharnierfunctie tussen enerzijds de projecten en al wat ze van interessante zaken kunnen bijbrengen en anderzijds de tastbare en opwindende operationele kant. En er is bovendien het menselijke aspect. Ik ontmoette heel wat mensen, of het nu bestuurders zijn, dispatchers, omkaderend personeel of managers. Ik kon zo uit mijn comfortzone treden en mijn plaats zoeken in honderd verschillende contexten die ik me niet had kunnen inbeelden tijdens mijn studies. Dankzij mijn opleiding bij de metro kon ik concreet beleven hoe alles in zijn werk gaat, en ontmoette ik heel veel mensen die me nauw aan het hart liggen.”

Gerelateerde artikelen
Deel

Suivez-nous