Startpagina MIVB Stories
MIVB stories, welkom achter de schermen van de MIVB
MIVB stories, WELKOM ACHTER DE SCHERMEN VAN DE MIVB
MIVB stories

Deze nieuwe tramlijnen voeren jou in de toekomst door Brussel!

Met de tram naar Tour & Taxis, het Centraal Station of tot aan de luchthaven? Het tramplan van de MIVB voorziet de komende jaren in 13 grote projecten en 40 kilometer extra sporen. In deze blogpost ontdek je welke nieuwe tramlijnen en verbindingen Brussel er tegen 2035 bijkrijgt en waar jij de tram zal kunnen nemen.

Het busplan is zo goed als uitgerold en zorgde voor een forse uitbreiding van het busnet. De nieuwe metrolijn 3 is in aanbouw. Je kreeg er de afgelopen jaren ook al tram 8 en 9 bij. Maar daar stopt het niet, dankzij het zopas door de Brusselse regering goedgekeurde tramplan.

Terwijl de tram in de jaren ’80 zo goed als dood en begraven was – in 1983 werd zelfs beslist het net op te doeken, maar door groot protest gebeurde dat gelukkig niet – bevestigt dit plan de prominente rol die de tram speelt in Brussel.

Welke 13 nieuwigheden mag je verwachten?

tramplan 2030 : nieuwe tramlijnen in Brussel

1. De luchthaventram

Het tramplan voorziet in een verbinding met de luchthaven. Die kan je vandaag al bereiken met de auto, bus en trein. Dankzij de verlenging van de lijn 62, in samenwerking met Vlaanderen, zal dat in de toekomst ook met de tram kunnen. Eens de lijn er is, vormt het station Bordet (ook het eindpunt van de toekomstige metrolijn 3) een onmisbaar multimodaal knooppunt in dit deel van het Brussels gewest.

2. Tram 10 naar Neder-Over-Heembeek

De aanleg van deze tramlijn is in volle gang. Ze loopt van Rogier naar Neder-over-Heembeek (NoH) en biedt de inwoners van het noordoosten van Brussel een rechtstreekse verbinding met het stadscentrum. Het traject is 9,6 kilometer lang, loopt door 5 Brusselse gemeenten en telt 19 haltes. Tram 10 kan 1.800 passagiers per uur vervoeren. Je zal de tram eind 2024 al kunnen nemen.

3. Mediatram

De Mediatram? Dat is een lijn die door het gloednieuwe “mediapark” aan de Reyerslaan zal lopen, waar de nieuwe gebouwen van de VRT en RTBF komen. Hij rijdt dan langs de Colonel Bourglaan, naast de E40, en krijgt Kraainem als terminus. De Mediatram zal grote polen in het oosten van de stad bedienen, zoals de zone Marcel Thiry, de campus van de UCL, het nieuwe ziekenhuis Saint-Luc,…

Er zijn ook grote veranderingen voor Meiser. Onder dit beruchte kruispunt komt een station, gevolgd door een verlenging van lijn 7 naar station Albert en uiteindelijk ook Wiels. Albert wordt meer dan ooit een overstapknooppunt voor het zuiden van Brussel.

4. Middenring West

Met de ontwikkeling van deze tramverbinding wil de MIVB anticiperen op de sterke ontwikkeling van het westen van Brussel. Het gaat in feite om de vertramming van een stuk van de buslijnen 49 en 53.

5. Verlenging tram 8 van Herrmann-Debroux tot ADEPS

Tram 8 zal op termijn verder rijden van Herrmann-Debroux tot de wijk van het Rood Klooster en het sportcentrum van ADEPS, de Waalse tegenhanger van Sport Vlaanderen (het voormalige Bloso).

Tram 8 tijdens de inauguratie van de lijn in 2018
Tram 8 tijdens de inauguratie van de lijn in 2018

6. Verlenging lijn 8 Roodebeek – Bordet

Lijn 8 krijgt ook een verlenging van Roodebeek tot Bordet, dat een echt overstapknooppunt wordt voor metro 3 en de luchthaventram.

7. Bypass Roosevelt – De Mot

Dankzij een bypass tussen de De Mot- en de Rooseveltlaan kunnen de tram die tussen Louise en Watermaal-Bosvoorde rijden heel wat tijd winnen. Bovendien kan de ingreep daar het tramnet ontlasten dat nu verzadigd is, met ook voordelen voor lijn 7. Het gaat onder meer om de Buyllaan en -kruispunt en de terminus Legrand. Dat levert ook winst op voor de lijnen 7, 25, 71 en 93. De bypass is voorzien voor 2028.

8. Heizelvlakte: Koning Boudewijn – Esplanade (toegang Parking C)

Deze verbinding linkt de eindpunten Koning Boudewijn (tram 9, metro 6) en Esplanade (tram 3) aan mekaar. Het doel is simpel: het aantal opties voor uitbating van de lijnen die er rijden vergroten. Dat deze buurt een grote aantrekkingspool is voor het gewest, met onder meer grote evenementen, speelt uiteraard een belangrijke rol.

Bedoeling is ook een halte te hebben aan Parking C, zodat automobilisten en snelle verbinding krijgen. Op langere termijn zou het netwerk uitgebreid worden naar het noorden van Brussel, langs de A12, in het kader van het Brabantnet van de Vlaamse overheid.

9. Tram 95

Als je zelf de huidige buslijn 95 neemt, dan heb je het ongetwijfeld al gemerkt: de bussen zitten soms overvol. Een tram zorgt voor veel meer plaats. De studie voor het tracé van deze nieuwe lijn loopt nog, maar zeker is dat het onze volgende structurerende lijn wordt. Hoe? In combinatie met de tram naar Tour & Taxis raak je van het noordwesten, zonder overstap, naar het zuidoosten van de stad. Met de lijn verdwijnt zo een ontbrekende schakel op ons tramnet.

10. Tram Tour & Taxis – Centraal Station

Deze plannen zijn al enkele jaren oud, maar worden nu concreet. Dankzij deze lijn zal je met de tram van het Noordstation, via station Belgica, naar Tour & Taxis kunnen sporen. In een tweede fase rijdt de tram verder door tot het Centraal Station, een groot overstapknooppunt met vele  buslijnen, de metro en de trein, om uiteindelijk doorgetrokken te worden naar lijn 95.

Bovenaanzicht centraal station.

11. Verbinding Bockstael-Sobieski

Dankzij een tramverbinding tussen Bockstael en Sobieski (en richting Parking C) zou het voorkeurstraject van de “Sneltram A12” mogelijk worden. Deze sneltram is een project van Vlaanderen dat een snelle tramverbinding voorziet tussen Willebroek, ten noorden van Brussel, en het Noordstation. Ook deze tram maakt deel uit van het Brabantnet.

12. Verbinding Albert – Rochefort

Deze verbinding is nodig om de Middenring West te kunnen realiseren. Ze vergemakkelijkt de passage van trams van het zuidoosten naar het westen van Brussel, zonder via het drukke stadscentrum te moeten passeren.

13. Middenring Oost

Tram 7, die vandaag het grootste deel van de Middenring Oost uitmaakt, is zo goed als verzadigd, vooral tussen Meiser en Dockx. De verwachting is dat dit enkel nog zal toenemen. Momenteel kunnen er niet meer trams rijden op deze lijn, tenzij de gemeenschappelijke stukken met lijnen 3 en 25 verdwijnen. Goed nieuws, want dat is voorzien in het tramplan, dankzij de komst van de Mediatram, de luchthaventram en tram 10 (NoH).

Nieuwe trams

Omvorming premetro op noordzuidas

Dankzij de omvorming van de premetro op de noordzuidas in een echte metrolijn komen er 21 trams van het grote type T4000 vrij die je zal kunnen nemen op andere lijnen. Daarbij komen de nieuwe trams (TNG) die na grondige testen in dienst werden genomen en waarvoor een nieuwe stelplaats wordt voorzien aan de Heizel.

150 kilometer sporen

Alles samen betekent dat op termijn 40 kilometer aan extra tramsporen, goed voor een volledig net van 150 kilometer. Dit tramplam heeft een duidelijke ambitie: het Brussels openbaar vervoer voor onze reizigers nog efficiënter, duurzamer en aantrekkelijker maken.

Gerelateerde artikelen
Deel

Suivez-nous