Bij wegwerkzaamheden aan de Besmelaan in Vorst kwamen sporen tevoorschijn uit een heel andere tijd: toen de 48…nog een tram was!
Geschiedenis van lijn 48
14/2/1928 : tramlijn 48 rijdt tussen Beurs en Hoogte 100 en passeert langs Zavel, De Marollen, Hallepoort, Bareel van Sint-Gillis en het Albertplein. De trams maken aan Hoogte 100 een bocht langs de Alsembergsesteenweg, Sint-Augustijnstraat, het Hoogte 100-plein, de Alexander Bertrandlaan en de Besmelaan, waar ze opnieuw langs het Albertplein rijden richting Beurs.
21/11/1961 : bussen vervangen trams op lijn 48, de bussen volgden tot dan het traject dat de trams voordien volgden.
15/4/1968 : bus 48 wordt omgeleid tussen Bareel van Sint-Gillis en Hoogte 100 en rijden langs het Rochefortplein en de Lainesquare, laten de Alsembergsesteenweg en het Albertplein links liggen en hernemen hun traject ter hoogte van de Besmelaan. Anderzijds wordt de lijn verlengd van Hoogte 100 tot de Domeinlaan (eindpunt ter hoogte van de tennisvelden).
In de jaren 70 wordt lijn 48 in 4 fasen verlengd langs de Domeinlaan en de Gatti de Gamondstraat om uiteindelijk op 29 juni 1976 uit te komen aan zijn huidig eindpunt aan Ukkel Stalle.
4/12/1993 : opening van station Albert. Lijn 48 wordt omgeleid langs de Alsembergsesteenweg en de Verlossingssquare en bedient dit nieuwe station.
30/8/2010 : het eindpunt van bus 48 wordt verplaatst op de Anspachlaan, tussen het Fontainasplein en het Beursplein, waardoor een einde komt aan het historische eindpunt langs het Beursgebouw.
Wat een evolutie voor deze historische lijn ! Deze sporen uit een andere tijd worden binnenkort verwijderd…een pagina wordt definitief omgedraaid voor tram 48.