Enkele dagen geleden zette de MTA, de New Yorkse openbaarvervoermaatschappij, een video online die perfect uitlegt hoe vertraging in de metro ontstaat. Nu is het onze beurt.
Het komt regelmatig voor dat er buiten onze wil om iets gebeurt, zoals iemand die ziek wordt in een metro bijvoorbeeld. Denk maar aan het verhaal van Pascal in Kunst-Wet dat we recent nog op onze (Franstalige) Facebookpagina postten: in volle spits hielp hij een dame die een epilepsieaanval kreeg in de metro. In dat geval neemt de bestuurder contact met de dispatching die rechtstreeks in verbinding staat met de hulpdiensten. We blijven bij de zieke persoon tot hun aankomst. Eens de persoon uit het voertuig is, kan de metro terug vertrekken
Eén metro met vertraging betekent vertraging op heel de lijn, zoals je kan zien in de video. Je merkt als gevolg ook meteen de toeloop van passagiers in het station. Die toeloop verergert vaak nog de vertraging, omdat in- en uitstappen meer tijd vergt. Een aantal mensen wil bovendien absoluut nog in een overvolle metro geraken, blokkeren de deuren… Het hoeft geen betoog dat dit niet helpt! Als je op de infoborden ziet dat de volgende metro vlakbij is, aarzel dan niet om er ééntje over te slaan. Je hoeft slechts even te wachten, meestal kan je rustig instappen en heb je meer plaats.
Om de ruimte tussen twee metro’s en dus de wachttijd op de rest van de lijn te beperken, kunnen we de volgende metro vragen om te wachten.
Wat ook kan en niet te zien is in de video: we vragen de volgende metro rechtsomkeer te maken in plaats van te wachten: de bestuurder zal zijn reizigers dan laten afstappen in het station en via een wissel terug vertrekken in de andere richting. Zo vermijden we een file van metro’s en het verder oplopen van de wachttijden in de andere richting.
Het is in ieder geval de dispatching die kiest voor de oplossing die het snelst tot een normale situatie leidt.