De omvorming tot een elektrische busvloot komt in een stroomversnelling. Vier nieuwe lijnen voor elektrische, gelede bussen komen er binnen dit en twee jaar bij. Ontdek in dit artikel hoe we tegen eind 2035 geleidelijk de volledige vloot vervangen door elektrische bussen en zo onze uitstoot verminderen.
Elektrische bussen sinds 2018
De eerste elektrische bussen, midibussen, verschenen midden 2018 op het netwerk, gevolgd door standaard elektrische bussen in de tweede helft van 2018. De eerste gelede elektrische bussen zijn in april 2019 in gebruik genomen, waarbij de eerste laadladen bij het eindpunt en in de remises zijn geïnstalleerd.
Op dit moment telt onze vloot:
- 7 elektrische midibussen
- 5 standaard elektrische bussen
- 25 elektrische gelede bussen
- 402 hybride bussen
- 411 dieselbussen
Uitrusten van de stelplaatsen
De omvorming tot een elektrische busvloot brengt logischer wijze aanpassingswerken aan de stelplaatsen met zich mee.
Momenteel worden twee stelplaatsen gebruikt voor de stalling en het opladen van elektrische bussen, naast andere voertuigmodellen: Jacques Brel en Haren.
Ook de andere stelplaatsen krijgen een volledige herinrichting aangepast aan elektrische bussen:
- de tweede fase van de stelplaats Marly, waar elektrische bussen kunnen worden opgeladen, zal eind 2024 voltooid zijn.
- de volledige uitrusting van de stelplaatsen Jacques Brel en Klein Eiland is gepland voor 2025-2027.
- de werken op de site in Haren zijn gepland voor 2027-2032
- en die van de huidige stelplaats Delta voor 2033-2035.
Tussen 2033 en 2035 wordt in Delta in samenwerking met Leefmilieu Brussel ook een nieuwe bijkomende remise voor elektrische bussen gebouwd.
Installatie laadpalen
Om de elektrische bussen op het net te laten rijden zijn ook daar laadpalen nodig. Die bevinden zich aan de eindhalte van de lijnen waarop ze rijden.
Momenteel zijn er drie soorten elektrische bussen bij de MIVB: midibussen, standaardbussen en gelede bussen. De batterijen van midi- en standaardbussen worden opgeladen wanneer de voertuigen zich in de stelplaats bevinden. Gelede elektrische bussen moeten ook worden opgeladen in de stelplaats, maar ook op het net, tijdens hun exploitatie. Hiervoor moeten laadpalen bij de eindpunten worden geïnstalleerd. Deze installaties zijn essentieel voor de verdere omvorming tot een volledig elektrische busvloot bij de MIVB.
De eerste 4 laadpalen werden in april 2019 aan het eindpunt van lijn 64 Naamsepoort (2 palen), en aan de ingang van de remise in Haren (2 palen) geinstalleerd. Dit zijn oplaadmasten. Gelede elektrische bussen, uitgerust met een stroomafnemer, kunnen zo elektriciteit op deze laadpunten opvangen door de stroomafnemer omhoog te brengen. De oplaadtijd aan het eindpunt duurt maar enkele minuten en maakt een bereik van 30 tot 40 km mogelijk, wat meer dan voldoende is voor de normale uitbating van een buslijn.
Nu en in de toekomst
Zes extra laadpalen in Anderlecht
In 2022 kregen we de toelating om zes extra laadpalen te plaatsen vlakbij Westland Shopping in Anderlecht.
De werken beginnen in 2023 en moeten midden 2024 klaar zijn. Dankzij deze laadpalen zal de MIVB de lijnen 46, 53 en 89 in 2025 kunnen uitbaten met gelede elektrische bussen.
In totaal worden 18 eindpunten uitgerust met laadpalen tegen de tijd dat de vloot volledig elektrisch is. De vergunning voor lijn 46 aan Pannenhuis heeft de MIVB al eerder gekregen. Andere plaatsen volgen naarmate de omvorming tot een elektrische vloot en de vergunningen worden verkregen.
Nieuwe lijnen uitgebaat met elektrische gelede bussen
De MIVB baat momenteel lijn 64 uit met elektrische gelede bussen. Vanaf 2025 worden nog vier lijnen geëxploiteerd met gelede elektrische bussen:
- lijn 46 (Pannenhuis – Moortebeek)
- lijn 53 (Marly – Westland Shopping Center)
- lijn 87 (Simonis – Beekkant)
- en lijn 89 (Centraal Station – Westland Shopping Center).
Andere lijnen volgen tussen 2027 en 2029 en alle buslijnen die door gelede bussen worden bediend zullen tegen eind 2035 elektrisch rijden.
Er loopt een aanbesteding voor de aankoop van ongeveer 70 elektrische gelede bussen. Deze gelede bussen en een 20tal standaard elektrische bussen zullen de 52 gelede Citaro D2 Euro 5-bussen van de MIVB vervangen. Deze bussen mogen vanaf 1 januari 2025 niet meer in het Brussels Gewest rijden als gevolg van de lage emissiezone (LEZ).
Een tweede golf elektrische voertuigen moet tussen 2027 en 2030 de Citaro D3- en A330 D2-bussen vervangen door 79 elektrische gelede bussen en 282 elektrische standaardbussen. De hybride bussen en de elektrische bussen die momenteel in dienst zijn, worden tussen 2033 en 2035 allemaal vervangen door nieuwe elektrische bussen, d.w.z. in totaal 7 midi-, 243 standaardbussen en 189 gelede bussen.