Onze elektriciteit? Die is groen.

Je weet ongetwijfeld dat als je het openbaar vervoer neemt, je gemiddeld vier keer minder uitstoot in vergelijking met de wagen: bus, tram of metro gebruiken bespaart jaarlijks 200.000 ton CO2-uitstoot. Dat komt deels omdat een bus, tram of metro veel meer mensen vervoert, maar ook omdat tram en metro op elektriciteit rijden, net zoals al een deel van onze bussen. Maar die elektriciteit, van hoe groen is die?

Onze elektriciteit is 100% groen. Dat garandeert onze leverancier aan de hand van zogenaamde garanties van oorsprong (GO).

Garanties van oorsprong? Qué?

  • Omdat het technisch gezien niet mogelijk is elektriciteit te traceren van producent naar verbruiker werd op Europees niveau het GO-systeem ingevoerd.
  • De GO’s in ons contract garanderen dat er even veel groene elektriciteit geproduceerd wordt dan wij verbruiken
  • Een onafhankelijk organisme geeft deze certificaten uit
  • Dankzij GO’s weten we dus waar en wanneer de elektriciteit werd geproduceerd

In ons contract ligt vast dat we GO’s krijgen van eigen bodem. Onze groene elektriciteit uit wind, zon of biomassa wordt enkel lokaal geproduceerd, in België. De bron varieert naargelang het seizoen. Zo komt die in de zomer meer uit zon en in de winter meer uit wind.

Zelf investeren we ook in zonnepanelen op de daken van onze stelplaatsen. Zo staan er al zonnepanelen op het dak van onze stelplaats Marconi en installeren we er nog 2.900 in juli 2019 op het dak van de remise in Elsene. In Elsene zullen de panelen voor 42 procent van de elektriciteit zorgen. In 2020 leggen we ook zonnepanelen op het dak van stelplaats Jacques Brel.

Energiezuinig

Groene stroom is één ding, maar minder verbruiken is natuurlijk nog beter. Daarom werken we voortdurend aan het energiezuinig en duurzaam maken van al onze activiteiten terwijl we toch dagelijks een miljoen reizigers vervoeren. Enkele voorbeelden:

We haalden begin 2018 overigens ook de ISO14001– certificering op vlak van milieubeheer en onderschrijven volmondig de 17 doelstellingen op vlak van duurzame ontwikkeling van de VN (SDG – Sustainable Development Goals). Wij dragen bijvoorbeeld rechtstreeks bij tot doelstelling 11 voor meer duurzame steden.

Elektrische bussen

Wie elektriciteit zegt, denkt uiteraard aan tram en metro. Maar hoe zit het met onze bussen? Wel, ook dat voertuigenpark gaan we de komende jaren verder vergroenen met de indienststelling van elektrische en hybride bussen.

Buslijn 33 is nu al volledig elektrisch en op lijnen 13 en 64 testen we elektrische bussen met verschillende technologieën. Op lijn 64 rijden gelede bussen die op het net in 6 minuten kunnen opladen aan snelle laadpalen.

Onze oudste bussen hebben we intussen vervangen door hybride bussen, die tot 40% procent minder verbruiken en dus uitstoten. En vanaf 2025 zullen we enkel nog elektrische bussen aankopen.