Ter gelegenheid van 150 jaar tram vertelt de MIVB de geschiedenis van de Brusselse tram in een nieuw format: de podcast! Beluister Lijn 150, de podcast van de MIVB.
De tram, levendiger dan ooit!
In september 1976 huldigt de MIVB zijn nieuwe metro in. Hij verbindt het oosten met het westen van de stad en wordt snel de favoriete vervoerwijze van de Brusselaars.
Bovengronds wint de bus fors aan terrein, terwijl de tram onder druk staat. In de jaren ’80 moet de MIVB sterk saneren. Men overweegt het ergste: de afschaffing van het tramnet!
Uiteindelijk komt het niet zover. De metro overvleugelt de tram en zijn uitbreiding gaat verder. Maar de MIVB investeert ook geleidelijk aan opnieuw in zijn bovengrondse spoorinfrastructuur.
In 1994 neemt de MIVB een nieuwe tram in dienst, de T2000. Ze stapt zo het moderne tijdperk binnen, 100 jaar na de introductie van de eerste elektrische trams op het net.
Vandaag rijden er vier modellen van trams dagelijks op het Brusselse net rijden: de PCC, T2000, T3000 en T4000.
In 2020 krijgt de MIVB een splinternieuwe tram: de TNG (Tram New Generation), van Bombardier. Het interieur is van de hand van Axel Enthoven (Yellow Design).
En het net?
Met de indienstname van de lijnen 8 en 9 en de projecten voor nieuwe tramlijnen naar Neder-over-Heembeek en Tour & Taxis, blijft het Brusselse tramnet verder uitbreiden.
En zoals Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB, zegt: “We hebben projecten voor de komende 150 jaar.” *
De trams van de MIVB? Levendiger dan ooit!