Door de afbraak van de oude hoofdzetel van BNP Paribas Fortis is er momenteel een stukje metrotunnel “vrijgekomen”: de tunnel ziet het daglicht, een unicum in Brussel! Wij maken van de gelegenheid gebruik om de antitrillingssteunen te vervangen die onder de tunnel zitten. Hoezo?
De metrotunnel tussen Park en Centraal Station werd eind jaren ’60 aangelegd tussen de funderingen van de hoofdzetel van BNP Paribas Fortis. Het is redelijk uniek dat een metro door een gebouw rijdt. Om ervoor te zorgen dat de medewerkers in het gebouw niet elke keer de trillingen zouden voelen bij de passage van de metro, werden 124 antitrillingssteunen aangebracht. Het geluid van een metro draagt niet zo ver, maar de trillingen wel.
Op deze foto uit 1969 zie je de metrotunnel tussen de funderingen “zweven”.
124 antitrillingssteunen
Nu de metrotunnel bloot komt te liggen, bijna 50 jaar na de aanleg ervan, is het het ideale moment om de steunen te vervangen. Elke steun kan tot 30 ton dragen. We vervangen de steunen met gelijkaardige exemplaren, maar van hogere kwaliteit. Maar hoe begin je daaraan?
Net zoals je de band van een auto zou vervangen. We verhogen de metrostructuur lichtjes met krikken, waardoor de steunen los komen te staan en we ze kunnen vervangen. Tijdens deze werken kan het metroverkeer gewoon blijven doorrijden. Alles wordt goed gemonitord. De renovatie van de draagstructuur van dit stukje metrotunnel zal ongeveer één jaar in beslag nemen.
De aanleg van de tunnel in 1968
Diezelfde tunnel, 50 jaar later.
“Onderhoudswerkzaamheden”
Deze werkzaamheden kaderen in het onderhoudsprogramma van Brussel Mobiliteit. Dit programma omvat ook inspecties, grote herstelwerkzaamheden en renovatieprojecten. De werken zijn niet altijd even zichtbaar voor het grote publiek, maar ze zijn wel onmisbaar op ons net. In 2017 werd zo bijvoorbeeld het hoogspanningsnet vernieuwd van 10 stukjes metrotunnel en 8 metrostations. Ook kregen 7 stations de informatieborden voor slechtzienden en werden 22 roltrappen vernieuwd.