Sinds haar oprichting op 1 januari 1954 is de Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel (de MIVB) uitgegroeid tot een essentiële pijler in de dagelijkse mobiliteit van de Brusselaars. Dit jaar vieren we 70 jaar inzet voor de mobiliteit in Brussel. Een terugblik op de geschiedenis van de MIVB.
Eerst te paard, dan met de tram
In 1835 wordt de eerste spoorlijn aangelegd tussen Brussel en Mechelen. De bevolking ziet dit al snel als een kans om zich sneller en verder te verplaatsen. Ook in de stad is er nood aan kortere afstanden. Er verschijnen verschillende privé-omnibusmaatschappijen in Brussel, met door paarden getrokken voertuigen op verschillende routes.
Maar de paarden en vooral de kasseien van Brussel maken dit al snel een minder optimaal vervoermiddel. De tram, rechtstreeks uit New York, doet zijn intrede in 1869 tussen de Naamse Poort en het Terkamerenbos. De trams, nog steeds getrokken door paarden, vervangen geleidelijk de “omnibussen”. In 1875 fuseren de maatschappijen Maurice en Vaucamps tot de Tramways bruxellois.
Net voor de 20e eeuw vervangt elektriciteit geleidelijk de paarden. Begin jaren 1900 doen ook de bussen discreet hun intrede. Pas na de Tweede Wereldoorlog breekt de bus echt door.
1 januari 1954: geboorte van de MIVB
De Belgische Staat, de Provincie Brabant en 21 Brusselse gemeenten slaan de handen in elkaar met de Tramways bruxellois om de MIVB op te richten. In 1955 neemt de MIVB de Autobus bruxellois over en in 1956 ziet de eerste “MIVB”-buslijn het levenslicht. Lijn 49 rijdt van Bockstael naar het Zuidstation.
Beluister onze podcast en kom meer te weten over de geschiedenis van de MIVB:
- Lijn 150 #1 – Van straatomnibus tot elektrische bovenleiding
- Lijn 150 #2 – Het interbellum
- Lijn 150 #3 – De tram krijgt concurrentie
- Lijn 150 #4 – De tram, levendiger dan ooit
- Lijn 150 – Bonus 1 – De Brusselse trams tijdens de Tweede Wereldoorlog
- Lijn 150 – Bonus 2 – De vergeten trolleybussen
Vandaag en morgen: een veranderd mobiliteitslandschap
70 jaar later is het openbaar vervoer in Brussel grondig veranderd.
In 2024 telt de MIVB:
- 4 metrolijnen
- 18 tramlijnen
- 55 buslijnen
Sociale, economische en ecologische impact
De MIVB heeft een grote impact op het dagelijkse leven van de Brusselaars. Het openbaarvervoersnet bevordert de sociale cohesie door de wijken dichter bij elkaar te brengen, de toegang tot onderwijs te vergemakkelijken en de economische activiteit langs de lijnen te stimuleren.
En morgen? Het net van de MIVB breidt uit! Nieuwe lijnen zijn gepland of in aanbouw. Het is de bedoeling om onze reizigers een snelle en vlotte toegang te bieden tot alle wijken van het Brussels gewest.
Een regio die steeds duurzamer wordt, net als de MIVB. Onze busvloot bestaat voor 90% uit hybride en elektrische voertuigen. In de komende jaren zal dit 100% elektrisch worden. Het doel van de MIVB is duidelijk: haar ecologische voetafdruk in de stad verkleinen en tegelijk een efficiënte vervoersdienst aanbieden.