MIVB stories, welkom achter de schermen van de MIVB
MIVB stories, WELKOM ACHTER DE SCHERMEN VAN DE MIVB
MIVB stories

Nieuwe wissels moderniseren ons metronet

Nieuwe wissels moderniseren ons metronet


Dit weekend vinden er grote werken plaats op metrolijn 1. Daardoor rijden er geen metro’s tussen Merode en Stokkel. Maar wat zijn die werken precies en wat hebben ze te maken met de modernisering van ons net? We vertellen je alles in deze blogpost.

Tijdens de werken van 10 en 11 november plaatsen we een nieuwe wissel op de sporen vlakbij het station Montgomery. Het is één van de nieuwe wissels die werden voorzien in het meerjarenplan. Dat plan voorziet jaarlijks in de plaatsing van twee nieuwe wissels op ons metronet. Niet meer, omdat we de reizigers niet te vaak met lange onderbrekingen willen opzadelen.

De bedoeling van die extra wissels is de beheerders van ons metronet meer flexibiliteit bieden bij incidenten. Ze geven ons bijvoorbeeld de mogelijkheid om een geblokkeerde metro te omzeilen of het onderbroken stuk metrolijn aanzienlijk korter te maken. Zo zullen de reizigers minder hinder ondervinden van eventuele onderbrekingen.

De acht wissels die we de afgelopen vier jaar plaatsten, en de negende wissel in Montgomery, worden in gebruik genomen na de vernieuwing van de veiligheidssignalisatie die de komende jaren gepland staat. Zo kunnen we bij de uitrol van die nieuwe signalisatie in één keer alle nieuwe wissels aansluiten.
Die nieuwe veiligheidssignalisatie zal ons metronet grondig moderniseren. Ze zal bijvoorbeeld toelaten om de frequentie van de metro aanzienlijk op te drijven: van een metro om de 2 minuten 30 (op het gemeenschappelijke deel van lijnen 1 en 5) tot 2 minuten of zelfs minder. Je zal dus minder lang moeten wachten op de metro!

De nieuwe wissels en veiligheidssignalisatie maken ook de automatisering van de metro mogelijk.

Gerelateerde artikelen
Deel

<span data-metadata=""><span data-buffer="">Copyright © 2022 stibstories