MIVB stories, welkom achter de schermen van de MIVB
MIVB stories, WELKOM ACHTER DE SCHERMEN VAN DE MIVB
MIVB stories

Verborgen beroep: onze stoffeerders!

atelier-stib-cureghem-mivb

Verborgen beroep: onze stoffeerders!

In de reeks jobs die je niet meteen verwacht bij de MIVB, stellen we voor: onze stoffeerders!

De zitjes van onze voertuigen worden goed verzorgd, zeker die van de bus en de tram. In leer of  kunstleer, elk zitje moet regelmatig gerestaureerd worden. Dat is het werk van de stoffeerders van het herstelatelier in de Kuregemstraat, waar ook Diada werkt.

atelier rue de cureghem stib
Welkom in het atelier in de Kuregemstraat!

De stoffeerders herstellen en restaureren de passagierszitjes van de bussen en trams, maar ook de zetels van de bestuurders. Als het zitje in té slechte staat is, door natuurlijke slijtage of vandalisme, kunnen onze werknemers zich uitleven. Ze doen vervolgens alles om er een bruikbaar zitje van te maken.

Onze stoffeerders krijgen de rugleuningen of zitjes apart binnen. Ze verwijderen eerst de oude bekleding, zodat enkel het houten skelet, eventueel met mousse bedekt, overblijft. Daarna snijden ze de nieuwe bekleding op maat en stikken ze er achteraan een stukje stof op. Dat zorgt er niet alleen voor dat de bekleding strak kan gespannen worden, maar ook voor een stijlvolle welving. De laatste stap is het leder of similileder over het zitje spannen en achteraan vastnieten.

assise siège stib
Het houten zitje voor het bekleed is

Er werken 7 mensen in het atelier in Kuregem. Ze herstellen of maken gemiddeld 300 buszitjes en 1.100 tramzitjes per jaar. Daarbij komt nog eens de volledige herstelling van het interieur van 55 bussen en 20 trams, én de herstelling van 600 bestuurderszetels per jaar.

siège en cuir et simili-cuir
Zie jij het verschil tussen het leer en het kunstleer?

Het harde leven van onze zitjes

Er zijn meerdere redenen waarom een zitje naar het herstelatelier komt, met op de eerste plaats slijtage: jeans die kleur afgeeft, wrijving,… maar er is ook schade door vandalisme: het leer kan beschadigd zijn met een zakmes, er is op geschreven, er hangt kauwgom aan,… Als het zitje niet proper gemaakt kan worden, komt het naar het atelier voor herstelling. Indien mogelijk wordt het beschadigde deel vervangen. Als dat niet mogelijk is, komt er een volledig nieuw zitje.

David restaure un siège
Stoffeerder is een veelzijdig beroep: je bent schrijnwerker, naaier,…

Je moet gemiddeld 40 minuten per zitje rekenen, afhankelijk van het type bekleding, het model van de stoel, etc. Om alle zitjes van een bus te herstellen is er tussen 80 en 120 uur nodig, afhankelijk van het type bus. Voor deze job heb je geen specifieke ervaring nodig, de werknemers worden ‘on the job’ opgeleid, door de leveranciers van de zitjes. Er zijn wel enkele vereisten: je moet van de verschillende materialen houden en ordelijk en zeer nauwkeurig kunnen werken. Stoffeerder bij de MIVB, het is een uniek en polyvalent beroep! 🙂

Wist je dat?

Sinds 2015 krijgen de bussen van het type D1, in het totaal 127 Van Hool A330 standaardbussen en 31 Citaro gelede bussen, een grondige renovatie van hun interieur, de zogenaamde “Facelift” voor bussen. Ook onze stoffeerders werken hier uiteraard ook aan mee. Demontage, schoonmaak, schilderen,… alles samen duurt het minstens 5 volle werkdagen om een oude bus terug te laten glimmen!

Bekijk het zelf:

 

Gerelateerde artikelen
Deel

<span data-metadata=""><span data-buffer="">Copyright © 2022 stibstories