Je vasthouden, daar bestaat nu eens geen app voor

 We voeren een campagne waarbij we de reizigers eraan herinneren dat het belangrijk is om zich vast te houden in het openbaar vervoer, voor hun eigen veiligheid.

Elke dag vervoeren de bussen, trams en metro’s van de MIVB duizenden reizigers van de ene naar de andere kant van de stad. Onze voertuigen hebben te kampen met allerlei onverwachte omstandigheden in het verkeer: een auto die uitwijkt zonder waarschuwen, een noodrem, een put in het wegdek,… Ook al zijn de bestuurders opgeleid om defensief te rijden, is bruusk remmen nooit uitgesloten. Op dat moment kunnen reizigers die zich niet of niet goed vasthouden, ten val komen in het voertuig.

 “Je vasthouden, daar bestaat nu eens geen app voor”

In 2017 telde de MIVB 620 valpartijen van reizigers in de voertuigen (grote meerderheid in de bussen en de trams). Om zulke incidenten te vermijden lanceren we een nieuwe sensibiliseringscampagne. De slogan luidt: “Je vasthouden, daar bestaat nu eens geen app voor. Voor je eigen veiligheid, hou je vast in onze voertuigen.”

Deze campagne zal gedurende vier weken te zien zijn in de voertuigen en de stations.

Ook sportievelingen hebben er baat bij zich goed vast te houden

Op sociale media krijgt de sensibiliseringsboodschap een humoristisch kantje. Twee american football-teams, de Brussels Tigers en de Brussels Black Angels, nemen het in de tram tegen elkaar op tijdens een noodremming. Het was een schaar steen papier-duel die over het verloop van de wedstrijd beslist heeft.

De spelers hebben een noodremming ondergaan op het testspoor in de stelplaats Haren. De tram reed op dat moment aan 60km/u… Het resultaat kan je in het filmpje bekijken. Ter info: geen enkele speler werd gewond tijdens de filmopname. 🙂

GSM, spelletjes, afleiding…

Het gebruik van de gsm, afleiding, lectuur, pakjes in de hand,… Er zijn heel wat redenen om zich niet of slecht vast te houden wanneer we rechtstaan in het openbaar vervoer. “Ik stel vast dat er almaar meer redenen zijn om niet op te letten, zoals het geregeld gebruik van de gsm, waardoor mensen er niet meer aan denken zich vast te houden”, benadrukt Amal, verantwoordelijke risk & safety bij de tram.

Ook al ligt de nadruk op gsm-gebruik bij deze campagne, toch herinnert Gaëtan, verantwoordelijke risk & safety bij de bus, eraan dat “de bus beweegt: remmen, versnellen, bochten nemen,… Zich niet vasthouden in een bewegend voertuig, dat is een risico nemen om te vallen. Er kan altijd een noodremming nodig zijn, of een uitwijkmanoeuvre… De stangen en handgrepen zijn er om de veiligheid van de reizigers te verzekeren? Het is dus belangrijk dat ze ook worden gebruikt.”

De metro is niet onderhevig aan het wegverkeer zoals de tram en de bus, maar ook daar kunnen valpartijen gebeuren. “We stellen vast dat dit voornamelijk gebeurt bij het vertrekken of aankomen in een station wanneer de reizigers zich verplaatsen om te gaan zitten of om uit te stappen. Het is ook het ogenblik waarop de snelheid van de metro varieert, onder andere bij het remmen. Er kunnen zich ook veiligheidsremmingen voordoen tijdens het traject. Daarom is het essentieel dat de reizigers zich altijd goed vasthouden in de metro”, legt François uit, risk & safety manager bij de metro.

Quiz veiligheid

 

  • Hoeveel weegt een lege T4000-tram (een “nieuwe” tram) ?
  • Wat is de remafstand van een T3000-tram als die 40km/u rijdt?
  • Welk is het gevaarlijkste seizoen voor onze trams?
  • Welke rijstijl leren we onze bestuurders aan om bruusk remmen te vermijden, en zo het risico op ongevallen te verminderen?
  • Hoeveel reizigers zijn er in 2017 aan boord van onze voertuigen gevallen?