Alles over je bus, tram of metro van morgen

Elke dag vervoeren onze bussen, trams en metro’s een miljoen reizigers. Reizigers, die centraal staan in onze bekommernissen. En ze zijn almaar talrijker in een stad die dichter bevolkt raakt en waar de noden groeien… Om daaraan te beantwoorden en meer plaatsen en comfort te bieden aan onze reizigers en ons personeel, neemt de MIVB nieuwe voertuigen in dienst. Er alles over weten? We leggen het je uit!

Van hybride naar volledig elektrische bussen

De overgang naar een elektrische busvloot gebeurt in stapjes. In een eerste fase hebben we nog hybride bussen besteld, omdat we de verschillende technologiën voor 100% elektrische bussen grondig willen testen alvorens een grote bestelling te plaatsen. In die optiek hebben we naast hybride verschillende types volledig elektrische bussen besteld die onder meer zullen toelaten de nieuwe elektrische technologieën te testen en de beste keuze te maken voor Brussel.

Hybride bussen

bus hybride
De eerste nieuwe bestelling is er één van 110 standaard hybride bussen van het merk Volvo. Tussen de 50 en 60 voertuigen komen al eind 2018 toe.  Daarna volgen 141 hybride gelede bussen van het merk IVECO. Het eerste exemplaar komt in mei 2019 aan. Beide bestellingen zullen de totale capaciteit van het net verhogen met ongeveer 32% tegen eind 2019.
Alles samen zullen 251 hybride bussen onze vloot versterken, een aantal dat nog kan oplopen tot 350.

De bijkomende hybride bussen versterken het aanbod met het oog op de indienststelling van het Busplan en zullen de oudste bussen vervangen die nog op het net rijden.

Elektrische bussen

De aankoop van volledig elektrische bussen is vooral gericht op een doorgedreven test op het terrein, in echte omstandigheden en over een voldoende lange periode. Ze zullen dus ingezet worden op echte lijnen en reizigers vervoeren.

Zeven elektrische midibussen bedienen de nieuwe buslijn 33 sinds 4 juni 2018.

Vijf elektrische standaardbussen komen aan in september 2018.

25 elektrische gelede bussen worden midden 2019 geleverd om lijn 64 uit te baten.

175 nieuwe trams

De MIVB ondertekende een raamakkoord voor de bestelling van 175 nieuwe trams op 5 februari. De levering van de eerste 60 exemplaren vindt plaats vanaf de lente 2020.

«De eerste nieuwe tram moet tegen de lente 2020 op het net aankomen», stelt Filip, Senior Manager Projects Rails. Deze trams zullen onze oudste trams vervangen die nog in dienst zijn. De lage vloer biedt meer comfort, toegankelijkheid en plaatsen aan de reizigers. «Ook al verwachten we geen grote technologische omwenteling op het vlak van de trams ten opzichte van onze T3000 en T4000, toch worden de diagnose- en onderhoudssystemen nog verbeterd. Deze toekomstige systemen laten toe eventuele onregelmatigheiden vanop afstand te analyseren en te anticiperen op onderhoudsbeurten», legt Filip uit.

Metro M7

Nieuwe metrostellen, met de naam M7 zullen onze vloot vervoegen. Jullie kozen overigens de kleur van deze toekomstige metrostellen! Een versterking van de frequenties van de bestaande lijnen en nieuwe voertuigen met het oog op de komst van de metro 3. Het contract werd getekend in oktober 2016 en voorziet in een eerste levering van 22 treinen.

«Met deze metrostellen kunnen we een exploitatie verzorgen om de 2 minuten op de lijnen 1 en 5 dankzij de nieuwe signalisatie van het CBTC-type (Wireless)», legt Filip uit. De metrostellen zijn moderner voor onze reizigers en zijn bovendien aangenamer voor onze bestuurders.»

Alle nieuwe voertuigen vergen opleidingen opdat onze bestuurders ze kunnen gebruiken. Een uitdaging van formaat!

Infografiek