De duizend-en-één levens van Dorothée: van de cockpit naar de metro

Dorothée werkt sinds begin dit jaar bij de MIVB. Als project manager zoekt ze hoe we de metro efficiënter kunnen laten rijden. Al lag de keuze voor de MIVB niet voor de hand. Dorothée zat tien jaar geleden nog in de cockpit en vloog de hele wereld rond. En voor ze bij ons aan de slag ging, baatte ze haar eigen restaurant uit. Vandaag bestuurt ze af en toe ook zelf de metro!

Wie heeft er al alleen en zwanger gevlogen met een Cessna 152 in België? Of ’s nachts geland in de schittering van Las Vegas? Dorothée vertelt erover alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Achter deze pittige vrouw met zachte stem schuilt dan ook een echte avonturierster die liever haar dromen leeft, dan te dromen van het leven. “Ik wou altijd piloot worden, ook al wist ik helemaal niets van het beroep af. Reizen, onbekende bestemmingen…Ik wist dat dat echt iets voor mij zou zijn!

Dorothée behaalt de theoretische licentie van de ATPL (Airline Transport Pilot License) en vervolledigt die enkele jaren (en een baby) later met de praktische licentie. Ze slaagt erin om haar familiale leven en ingenieursstudies te combineren. Ze vliegt daarna voor drie maatschappijen met vrachtvliegtuigen. “Buiten Azië en Australië heb ik zowat overal gevlogen!

Na de cargo op middellange afstand vliegt Dorothée met privéjets op lange afstand, waarbij ze zakenmensen en beroemdheden van over de hele wereld vervoert. “Naast de technische aspecten die ik leerde over vliegen, kreeg ik ook een specifieke opleiding voor hulpverlening en veiligheid en over protocol en regels rond vertrouwelijkheid.” Dorothée kan dus niets vertellen over de VIP’s die ze vervoerde. Ze denkt wel met veel plezier terug aan de tijd dat ze mode-ontwerpers of beroemde zangeressen aan boord had!

De crisis van 2008 maakte een einde aan dit avontuur. “Ik hield enorm van mijn job. Opstijgen en landen, dat mis ik echt!

Tussenstop in de keuken

Dorothée besluit een bocht van 180 graden te maken. Ze schakelt al haar vastberadenheid en focus in voor een ander project dat haar na aan het hart ligt: een eigen restaurant! “Al van toen ik klein was hield ik ervan kleine gerechtjes te maken en restaurantje te spelen!
Dorothée legt haar hart en ziel in de zaak. “Ik wilde mijn technische en analytische kennis gebruiken voor een creatief project.”

Drie jaar duurt de droom van Dorothée. “Als piloot was ik gewoon aan een grote werkdruk en onregelmatige werkuren, maar in mijn restaurant was het nog beter: ik droeg er geen uniform! (lacht)”

14 maanden voorbereiding en drie jaar later, moest ik helaas het faillissement aanvragen. Terugblikkend kan ik zeggen dat het een intense ervaring was, waarbij ik ontdekte dat ik veel moed en een ijzeren wil heb, en dat ik mijn verantwoordelijkheden opneem. Het is misschien niet gelukt, maar ik ben trots dat ik tot het einde gevochten heb!

Zachte landing bij de MIVB

Dorothée is blij dat ze de aandacht trok van een werkgever als de MIVB, maar is nog steeds verbaasd dat ze werd aangenomen. Haar parcours is atypisch maar dat is net wat de rekruteerders aantrok.

Ik voelde meteen een erg menselijke vibe in het bedrijf en ik ben goed begeleid van bij mijn aankomst. In mijn functie kan ik veel competenties en troeven gebruiken die ik ontwikkelde in mijn vroegere ervaringen. Mijn oog voor structuur en organisatie komt in elk geval van mijn pilotenverleden. Zelfstandigheid en veelzijdigheid komt dan weer van mijn ondernemerskant. Ik ben niet bang om de gegevens te zoeken die ik nodig heb en ondanks mijn wat verlegen kant, twijfel ik niet om mij te laten horen. Ik kan erg overtuigend zijn“, lacht Dorothée.

Van piloot tot metrobestuurder

Dorothée volgde ook de opleiding tot metrobestuurder. “Ik mag dus met de metro rijden en doe dat gemiddeld een uur per week, op alle lijnen. Het laat mij toe om de andere bestuurders beter te leren kennen en ik blijf ook dicht bij de realiteit van ons net.”

Droomt ze al van  een volgende bestemming? Misschien… Dorothée wil haar kinderen graag het westen van de Verenigde Staten laten ontdekken. En wie zal in de cockpit zitten? Hun mama natuurlijk….