Stuurpost, zetels, deuren, koetswerk,… De M7-metrostellen worden gebouwd door de Spaanse onderneming Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (« CAF ») in Beasain, in Spaans Baskenland, niet zo ver van Bilbao. Alles samen zullen 43 splinternieuwe metrostellen de fabriek verlaten om de frequenties op de metrolijnen van de MIVB te versterken. De eerste voertuigen rijden op dit moment al op ons net. De designer van de nieuwe metro is Axel Enthoven. Wij spraken met hem.
“Als je deze metro neemt, dan krijg je het gevoel dat je in een luxewagen stapt. Maar dan wel eentje die 30 jaar moet meegaan. De kop, het interieur, de gebruikte materialen… De MIVB durft en innoveert.” legt Axel Enthoven, de designer van onze nieuwe metro, uit.
Wanneer hij vertelt over de M7, zoals ons nieuw type metrostellen officieel heet, fonkelen zijn ogen. “Ik ben echt fier,” blinkt Axel Enthoven. “De Brusselse metro mogen ontwerpen is een prachtige opdracht. We kregen bijna carte blanche. Ik apprecieer enorm de durf en het dynamisme van de MIVB. De meeste van de oudere metro’s zijn braaf. Deze innoveert.”
Anders dan de M6
De M7 lijkt een beetje op zijn voorganger, de Boa of M6. Ook daar tekende Enthoven aan mee. “De breedte en de lengte zijn dan nagenoeg hetzelfde, maar vergis je niet, dit is een heel ander ontwerp. Terwijl bij de M6 de grote lijnen al vastlagen toen wij aan de slag gingen, konden wij bij de M7 voor een compleet eigen ontwerp gaan. We kregen daarbij veel vrijheid van de MIVB en de constructeur.”
“Een metro designen vergt een gevoel voor tijdloosheid. Hij moet immers lang meegaan”, aldus Enthoven. “We moeten 30 jaar vooruit durven denken. We lieten ons daarom, net als bij het ontwerp van de trams, inspireren door art nouveau. Maar dan wel in een avant-gardistisch jasje, met een knipoog naar moderniteit.
Het innoverende zit volgens Enthoven in het volledig ontwerp. “Het begint al bij de kop van de M7. Die is heel aerodynamisch. Zijn koplampen geven hem een bijzondere uitstraling. Hij lijkt wel op een ruimtetuig, een bewuste keuze. De voorkant van de metro is cruciaal, want die zien de reizigers veel meer dan de flank.”
Zoals een luxewagen
Het interieur oogt stijlvol. “We hebben gekozen voor fenomenale kwaliteit,” legt Enthoven uit. “Door gebruik van duurzame materialen lijkt het alsof je in een luxewagen zit, zonder dat het ontwerp daarom duurder is. Dat dwingt respect af. Er ging veel aandacht naar details. Zie je hoe vlak de handgrepen vastgemaakt zijn? Je ziet geen enkele schroef. Of die noodrem hier? Kijk maar eens hoe die eruit ziet in de andere metro’s van de wereld!”
Enthoven benadrukt dat bij het design veel rekening is gehouden met de dagelijkse realiteit. “Form follows function. Vorm volgt altijd functie. Het is het credo van design. Zo kozen we voor zeer onderhoudsvriendelijke materialen en kleuren. De zitplaatsen zijn zo geplaatst dat je makkelijk kan poetsen en de doorloop in het stel optimaal is. We opteren ook voor indirect licht. Dat geeft een gevoel van breedte en voelt veel aangenamer. Direct licht geeft een ‘schokkerig’ gevoel en kan zorgen voor motion sickness. De vloer ligt dan weer lager en de deuren zijn breder voor een betere toegankelijkheid.”
Bouw
Technische fiche van de M7
Lengte: 94 m
Breedte: 2,70 m
Hoogte van de vloer: 1m03 tegen 1m05 voor de M6 (de vloer van de M7 komt dus 100 % gelijk met het perron)
Aantal wagons: 6
Aantal deuren per kant: 18 dubbele deuren
2 enkele deuren aan de stuurpost (intrekbaar bij automatisering)
Openingsbreedte van de deur: 1m60 (tegen 1m45 bij de M6)
Aantal plaatsen: 742 in totaal (manuele versie, met dichtgeklapte klapstoelen) en 758 in de automatische versie (tegen 716 plaatsen in totaal voor de M6)
Gewicht van een metrostel (leeg) : +/- 170 ton (tegen +/- 160 ton voor de M6)
Motorkracht: 16 x 135 kW, asynchrone draaistroomtractie met recuperatie van remenergie