Alles over je bus, tram of metro van morgen

Elke dag vervoeren onze bussen, trams en metro’s een miljoen reizigers. Reizigers, die centraal staan in onze bekommernissen. En ze zijn almaar talrijker in een stad die dichter bevolkt raakt en waar de noden groeien… Om daaraan te beantwoorden en meer plaatsen en comfort te bieden aan onze reizigers en ons personeel, neemt de MIVB nieuwe voertuigen in dienst. Er alles over weten? We leggen het je uit!

Van hybride naar volledig elektrische bussen

De overgang naar een elektrische busvloot gebeurt in stapjes. We zijn bezig met verschillende projecten om nieuwe bussen aan te kopen, om zo de verschillende technologieën van elektrische bussen te testen en de beste keuze voor Brussel te kunnen maken.

Hybride bussen

In totaal zullen 251 hybride bussen onze vloot versterken.

238 hybride standaardbussen van het merk Volvo zijn besteld. De levering van de 110 hybride standaardbussen is voltooid, deze bussen rijden al op het net. Binnenkort zullen al deze bussen van het merk Volvo op ons net rijden.

Daarnaast werden ook 164 hybride gelede bussen besteld bij IVECO, zij zullen de totaalcapaciteit van het net verhogen. Er werden al 75 bussen geleverd, 66 bussen komen er nog aan eind 2020. De laatste bussen zullen midden 2021 geleverd worden.

Zodra de hybride standaardbussen op het net rijden, zal 30% van onze vloot hybride zijn. Vergeet niet dat de trams en metro’s van de MIVB, die instaan voor meer dan 70% van de ritten op het net, op 100% groene elektriciteit rijden.

Elektrische bussen

Zeven elektrische midibussen bedienen de nieuwe buslijn 33 sinds 4 juni 2018.

Vijf elektrische standaardbussen kwamen toe in september 2018.

25 elektrische gelede bussen rijden sinds midden 2019 op lijn 64.

175 nieuwe trams

De MIVB ondertekende een raamakkoord voor de bestelling van 175 nieuwe trams bij Bombardier. De levering van de eerste 60 exemplaren vindt midden 2021 plaats.

Metro M7

Nieuwe metrostellen, met de naam M7 zullen onze vloot vervoegen. Jullie kozen overigens de kleur van deze toekomstige metrostellen! Een versterking van de frequenties van de bestaande lijnen en nieuwe voertuigen met het oog op de komst van de metro 3. Het contract werd getekend in oktober 2016 en voorziet in een eerste levering van 22 treinen.

«Met deze metrostellen kunnen we een exploitatie verzorgen om de 2 minuten op de lijnen 1 en 5 dankzij de nieuwe signalisatie van het CBTC-type (Wireless)», legt Filip uit. De metrostellen zijn moderner voor onze reizigers en zijn bovendien aangenamer voor onze bestuurders.»

Alle nieuwe voertuigen vergen opleidingen opdat onze bestuurders ze kunnen gebruiken. Een uitdaging van formaat!

Een test met een M7 op het net op 7 oktober 2020

Lees het artikel Een metro ontwerpen is 30 jaar vooruit kijken op onze blog.